Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2015

ΜΙΚΡΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ(young scientists) ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ-ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ETWINNING

Φέτος το νηπιαγωγείο μας συμμετέχει σ ένα πρόγραμμα ETWINNING με τίτλο "μικροί επιστήμονες(young scientists) στο νηπιαγωγείο - φυσικές επιστήμες. Τα νηπιαγωγεία με τα οποία θα συνεργαστούμε είναι το 5ο νηπιαγωγείο Δράμας(Μαρία Παπαδοπούλου-Σταυρούλα Αυγητίδου),το 1ο νηπιαγωγείο Κεντριού Ιεράπετρας(Καλλιόπη Παπουτσάκη),το 2ο νηπιαγωγείο Σκύρου(Σοφία Λειβαδίτη- Αναστασία Τσαμπουνιάρη), το 29ο νηπιαγωγείο Σερρών(Αριάδνη Ευαγγελοπούλου-Σοφία Καρυώτη) το 1ο νηπιαγωγείο Καλλονής(Δέσποινα Χαμαλέλλη), και την Guilhermina Brotas από το grupamento de Escolas de Aljustrel στην Πορτογαλία.

Σκοπός του προγράμματος για τα παιδιά:
είναι η επικοινωνία, η συνεργασία, η έκφραση ιδεών, η ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης, η καλλιέργεια θετικών στάσεων προς την μάθηση, σεβασμού κι εκτίμησης προς τον κόσμο που μας περιβάλλει

Στόχοι του προγράμματος για μας τους εκπαιδευτικούς:
να επικοινωνήσουμε και να συνεργαστούμε μέσω των νέων τεχνολογιών, με άλλα σχολεία της Ευρώπης, αποκτώντας εκπαιδευτικές εμπειρίες που θα μας βοηθήσουν σαν παιδαγωγούς αλλά και σαν ανθρώπους. Η συνεργασία, το μοίρασμα ιδεών, αντιλήψεων και πολιτισμών, πιστεύουμε θα μας δώσει χαρά και θα κάνει το έργο μας πιο δημιουργικό. Θεωρούμε τις φυσικές επιστήμες, σαν πρόκληση για μας τις νηπιαγωγούς, διότι πρέπει να ισορροπήσουμε ανάμεσα στον κόσμο της φαντασίας των παιδιών, και της ανιμαλιστικής θεώρησης της σκέψης τους από τη μια, και από την άλλη, στην αντίθετη όχθη της λογικής σκέψης και των απτών εμπειριών. Μια άλλη πρόκληση επίσης, είναι η ένταξη των φυσικών επιστημών στην διαθεματικότητα των αναλυτικών προγραμμάτων του νηπιαγωγείου, καθώς και η δυνατότητα επιλογής στόχων και από τα ίδια τα παιδιά. Θα είμαστε ανοιχτοί, σε σχέδια εργασίας που πιθανών να προκύψουν από τα παιδιά, και θα δώσουμε πολλές ευκαιρίες στα παιδιά, να θέσουν τους δικούς τους στόχους.
Επιλέξαμε ένα πρόγραμμα φυσικών επιστημών διότι, Πρόσφατες έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά ,από πολύ νωρίς, αποκτούν την αίσθηση των φυσικών φαινομένων και διαμορφώνουν τα πρώτα στοιχεία επιστημονικών εννοιών.




ΣΤΑΣΕΙΣ ( ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ), ΠΟΥ ΕΠΙΔΙΩΚΟΥΜΕ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΑΣ «ΜΙΚΡΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ»
Να αποκτήσει σεβασμό, ενδιαφέρον και αγάπη για το φυσικό περιβάλλον, και να συμβάλει στην διατήρηση του.
-να επιδείξει ευαισθησία στην ανάγκη κατάλληλης φροντίδας των ζωντανών οργανισμών.
-να αποκτήσει σεβασμό του αντικειμένου που ερευνά και μελετά
- να αποκτήσει επιθυμία για εξερεύνηση
- να διατηρεί το ενδιαφέρον του, για παρατηρήσεις εκτεταμένης χρονικής διάρκειας
- να επιθυμεί να ξαναδοκιμάζει, σε περίπτωση αποτυχίας
- να εξετάζει προσεχτικά τα γεγονότα, και να βγάζει συμπεράσματα
- να επιμένει, για να αναζητά λύσεις
- να επιμένει για να ολοκληρώνει την προσπάθεια του-να επιθυμεί να συμμετέχει σε ομαδικές εργασίες και να συνεργάζεται
-να επιθυμεί να εξετάζει με κριτικό πνεύμα, τα αποτελέσματα της δουλειάς του.
-να σέβεται τις απόψεις των άλλων και να εκτιμά τις ιδέες των άλλων
- να σέβεται τα αποτελέσματα των ερευνών του -να αντιλαμβάνεται ότι γίνεται πιο πειστικός, όταν τεκμηριώνει την άποψη του με δεδομένα, και όταν εξηγεί το συλλογισμό του.
- να κατανοεί και να εκτιμά την ανάγκη προληπτικών μέτρων για να αποφεύγει κινδύνους και ατυχήματα
-να έχει την επιθυμία για αλλαγή προσέγγισης, που αφορά στη επίλυση ενός προβλήματος, με βάση τις εμπειρίες και τα δεδομένα μας
-να εκφράζει τις απόψεις του και να μοιράζεται τα ευρήματα του, με προθυμία
-να είναι περίεργος, να έχει ανοιχτό πνεύμα, να αποφεύγει τον δογματισμό, να αποφεύγει τις προλήψεις και τις δεισιδαιμονίες, να είναι αντικειμενικός και υπεύθυνος.

(Ο σκοπός οι στόχοι και οι στάσεις είναι από την Σοφία Λειβαδίτη από το 2ο νηπιαγωγείο Σκύρου όπως και το παρακάτω ιστόγραμμα)

Ξεκινήσαμε ενημερώνοντας τους γονείς για το πρόγραμμα και ζητώντας από τα παιδιά να φέρουν υλικά τα οποία θα βάλουμε στην γωνιά που θα έχουμε για το πρόγραμμα.Τα παιδιά ακούγοντας το πρόγραμμα που αναλάβαμε έδειξαν μεγάλο ενθουσιασμό που θα γίνουν μικροί επιστήμονες.
Σιγά σιγά μαζέψαμε αρκετά πράγματα και στήθηκε η γωνιά μας η οποία ανάλογα με τον μήνα θα εμπλουτίζεται.

Κάναμε μια αφίσα. Τα παιδιά ζωγράφισαν σε χαρτί ο καθένας τον εαυτό του σαν μικρό επιστήμονα κρατώντας ένα εργαλείο από την γωνιά μας στο χέρι του. Ο Δημήτρης έκανε το τραπέζι με τα υλικά το οποίο βάλαμε στην μέση και γύρω γύρω τα παιδάκια. Ετοιμη η αφίσα μας.

Θα γίνουμε μικροί επιστήμονες. Αλήθεια τι δουλειά κάνει ένας επιστήμονας; Τα παιδιά είπαν είναι χημικός, βλέπει πράγματα στο μικροσκόπιο, κάνει πειράματα, έχει μπουκαλάκια μαγικά, ζυγίζει ελαφριά και βαριά πράγματα, παρατηρεί με φακό τα πράγματα κάνει ηφαίστεια και ανακατεύει πολλά μαζί κλπ.

Είδαμε στο διαδίκτυο εικόνες με επιστήμονες. Τα παιδιά παρατήρησαν όλοι όλοι φοράνε άσπρη ποδιά και οι περισσότεροι γυαλιά και βλέπουν στο μικροσκόπιο. 

 Τι κάνουν και τι χρησιμοποιούν οι μικροί επιστήμονες;



Bάλαμε και λίγο ΤΠΕ στο kidspiration

Κάναμε ένα ζάρι
και παίξαμε έπρεπε να φέρουμε από τη γωνιά ότι μας έδειχνε το ζάρι

 
 Υπογράψαμε το συμφωνητικό του καλού επιστήμονα(από το 5ο νηπ/γείο Δράμας)

 
και διαβάσαμε στα παιδιά τις προσδοκίες του επιστήμονα(από το 5ο νηπ/γείο Δράμας)
Κάναμε καρτέλες(η ιδέα από το διαδίκτυο) για να ξέρουμε πως θα δουλεύουμε σαν επιστήμονες.





Είδαμε τους πιο τρελούς επιστήμονες που άλλαξαν τον κόσμο.


Ετοιμάσαμε ένα βίντεο για το μέρος που ζούμε για να το δουν όλα τα παιδιά που συμμετέχουν στο πρόγραμμα των άλλων νηπιαγωγείων.
καθώς κι ένα βίντεο για να μας γνωρίσουν

Με την συνάδελφο και φίλη την Μαρία Παπαδοπούλου(5ο νηπιαγωγείο Δράμας) φτιάξαμε κούκλες οι οποίες θα ταξιδέψουν σε όλα τα νηπιαγωγεία.

και μέσα από το παραμύθι της Σοφίας Λειβαδίτη -ο γίγαντας και ο τοσοδούλης μικρός νάνος- ξεκινήσαμε.

 Μια μέρα στη χώρα τους πήγε ένας πελώριος πεινασμένος γίγαντας








Ο γίγαντας πήρε την τηγανίτα στα χέρια του και την έκοψε στη μέση














Κάπως έτσι ξεκινήσαμε κι εμείς.

Είδαμε τα υλικά που μαζέψαμε από το περιβάλλον και μάθαμε για τις 3 διαφορετικές καταστάσεις της ύλης(αφού μάθαμε ότι ύλη είναι οτιδήποτε πιάνει χώρο). Τα υλικά σώματα τα διακρίνουμε εύκολα σε στερεά, υγρά και αέρια, ανάλογα με την κατάσταση στην οποία βρίσκονται.

Είπαμε να τα ξεχωρίσουμε σε στερεά υγρά και αέρια. Τα παιδιά αφού κατάλαβαν με παραδείγματα(αναλυτικά ονομάτισαν πράγματα στερεά υγρά και αέρια) άρχισαν να βάζουν στα στεφάνια τις ομάδες των υλικών.

Στα αέρια τι θα βάλουμε; Αέρα είπαν όλοι. Που είναι ο αέρας; Παντού γύρω μας. Είναι έξω είπε η Ελεάνα θα πάω να φέρω αέρα μέσα.Πήγε έβαλε αέρα στο χέρι της και τον άφησε μέσα στο στεφάνι.
Τον βλέπετε; Ναιιιιιιιιιιι είπαν όλοι.Εγώ δεν τον βλέπω είπε κάποιος; Πως μπορούμε να πιάσουμε τον αέρα και να τον βάλουμε κάπου; Σε μια σακούλα είπε η Ελευθερία. Πήρε μια σακούλα βγήκε έξω άρχισε να τρέχει και μάζεψε αέρα και τον εκλεισε μέσα.
Πως αλλιώς μπορούμε να βάλουμε αέρα στο μπαλόνι και στο γάντι;Με το στόμα είπαν τα φουσκώσαμε κι αυτά με αέρα
Ορίστε τα στερεά υγρά και αέρια
 Τα παιδιά ζωγράφισαν στερεά υγρά και αέρια




Κάναμε φύλλα εργασίας(κολλήσαμε εικόνες στη σωστή θέση σε ομαδικό)


και ατομικά


Οι εικόνες



Η κατάσταση στην οποία βρίσκεται ένα υλικό, καθορίζεται από τον τρόπο με τον οποίο είναι συνδεδεμένα τα μόριά του.

Τα μόρια όλων των υλικών σωμάτων κινούνται συνεχώς και τυχαία προς όλες τις κατευθύνσεις

Στα στερεά σώματα τα μόρια κινούνται πολύ κοντά το ένα στο άλλο και κοντά σε μόνιμες θέσεις τις οποίες δεν αλλάζουν, έτσι ώστε ούτε να πλησιάζουν μεταξύ τους ούτε να απομακρύνονται.


 
Στα υγρά σώματα, τα μόρια κινούνται αλλάζοντας συνεχώς θέσεις, αλλά παραμένουν κοντά το ένα στο άλλο χωρίς να πλησιάζουν ή να απομακρύνονται μεταξύ τους




Στα αέρια τα μόρια κινούνται ελεύθερα μακριά το ένα από το άλλο




Φυσικά παρακολουθήσαμε κάποια βιντεάκια για να το καταλάβουν καλύτερα τα παιδιά



Πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο για να δείτε τις κινήσεις των μορίων .

 http://eclass31.pbworks.com/w/file/fetch/46198190/comparing_solids_liquids_and_gases.swf

 Με δημητριακά κάναμε την κίνηση των μορίων
 


και ατομικά το κάθε παιδί στο δικό του χαρτί


και ζωγραφίσαμε την κίνηση των μορίων
 Η ιδέα για το φύλλο εργασίας είναι από εδώ

Σ ένα φύλο εργασίας κοιτώντας τον πίνακα αναφοράς έπρεπε να βάλουν τις λέξεις στερεά υγρά αέρια στη σωστή θέση.

 η εικόνα
Παίξαμε memory με τις κάρτες στερεά υγρα αέρια
 
 Οι κάρτες

 ΟΙ εικόνες από εδώ
 Γνωρίσαμε κάποιες ιδιότητες των υλικών.
Υλικά που σπάζουν και δε σπάζουν εύκολα

 Υλικά που λυγίζουν και δε λυγίζουν
 Υλικά σκληρά και μαλακά
 Υγρά αραιά και πιο πυκνά και παχύρευστα
Υλικά διαφανή και αδιαφανή

 Υλικά απορροφητικά και όχι
 Υλικά εύπλαστα
στα οποία μπορούμε να δώσουμε ότι σχήμα θέλουμε. Πως θα βάλουμε αυτη την πλαστελίνη μέσα στο μπουκάλι;
 Να την κάνουμε λεπτή είπαν
 Ορίστε χώρεσε μέσα
 Και το σφουγγάρι μπορούμε να το βάλουμε στο μπουκάλι
Πειραματηστήκαμε αραιά - παχύρευστα
διαφανή - αδιαφανή
απορροφητικά και όχι
Περάσαμε στη σύγκριση μαζών με τη βοήθεια της ζυγαριάς.
Συγκρίναμε 2 ίδια κομμάτια σφουγγάρι(τα παιδιά υπέθεσαν ότι θα έχουν το ίδιο βάρος)
 Συγκρίναμε πέτρα με σφουγγάρι(η πέτρα είπαν είναι πιο βαριά και το σφουγγάρι ελαφρύ άρα το σφουγγάρι θα ανέβει ψηλά)
 2 χάντρες η μία ξύλινη και η άλλη πλαστική (τα παιδιά είπαν ότι η ξύλινη είναι πιο βαριά). Μετά το πείραμα είδαν ότι η πλαστική ήταν πιο βαριά
 Συγκρίναμε 2 ίδια κομμάτια πλαστελίνης(ζυγίζουν το ίδιο είπαν αφού είναι ίδια)
 Στη συνέχεια χωρίς να αλλάξουμε τη μάζα αλλάξαμε το σχήμα από το ένα κομμάτι πλαστελίνης και πειραματιστήκαμε(τα παιδιά είπαν ότι η μπάλα θα είναι πιο βαριά από την τετράγωνη πλαστελίνη γιατί είναι διαφορετικά σχήματα)
 Τα καναμε και τα δύο στρόγγυλα (είπαν ότι θα είναι ίδια)
 Ξαναλλάξαμε το σχήμα (είπαν ότι το μακρόστενο το κομμάτι είναι πιο βαρύ). Μετά από αρκετες φορές κατάλαβαν ότι το σχήμα μπορεί να αλλάζει όμως η μάζα (ποσότητα)παραμένει σταθερή.
 Συγκρίναμε άμμο και ζάχαρη σε ίδια κεσεδάκια(τα παιιδά είπαν ότι το χώμα είναι πιο βαρύ για να δούμε)
 ΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟ!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Κάναμε κι ένα πείραμα ακόμη για να δούμε ότι η μάζα του νερού σε 2 δοχεία με ίση ποσότητα νερού δεν αλλάζει απλά μεγαλώνει ο όγκος γιατί το μπαλάκι που βάλαμε στο ένα δοχείο πιάνει χώρο.

Οταν ρωτήθηκαν τα παιδιά ποιο δοχείο έχει περισσότερο νερό είπαν αυτό που έχει μέσα την μπάλα(επειδή είδαν την στάθμη του νερού να ανεβαίνει).

Συνεχίζουμε!!!!!!!!!!!!









1 σχόλιο:

  1. Από τα προγράμματα που έχω ξεχωρίσει τη φετινή χρονιά.... λατρεύω τις φυσικές επιστήμες!!!!! Λίτσα μου πραγματικά εντυπωσιάστηκα!!! Έκανες εξαιρετική δουλειά!!! Θα σας παρακολουθώ με αμείωτο ενδιαφέρον!!! Καλή αρχή.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή