Συνεργασία η πρώτη από τις αξίες που δουλέψαμε με τα παιδιά μας. Οταν λέμε ότι συνεργαζόμαστε εννοούμε ότι δουλεύουμε όλοι μαζί και αγωνιζόμαστε για τον ίδιο σκοπό. Και για να συνεργαστούμε με τους υπόλοιπους πρέπει ανάμεσά μας να υπάρχει μια καλή σχέση. Στη συνεργασία βοηθάμε ο ένας τον άλλον άρα είμαστε όλοι κερδισμένοι. Κάναμε αρκετές δραστηριότητες και παιχνίδια.
Χωρίσαμε τα παιδιά σε 3 ομάδες και δώσαμε διάφορα χαρτόνια.
Εκοψαν λωρίδες και έφτιαξε ο καθένας το δικό του αστέρι(από την ομάδα μας τα αστέρια). Ολα τα αστέρια μοναδικά ξεχωριστά διαφορετικά. Βάλαμε επάνω σε κάθε αστέρι την φωτογραφία του παιδιού που το έκανε. Αντί για φύλλα κολλήσαμε τα αστέρια επάνω σε ένα δέντρο το οποίο συμβολίζει την ομάδα μας. Κάθε φορά που θα συνεργαζόμαστε και θα πετυχαίνουμε κάποιο στόχο το δέντρο θα καρποφορεί. Θα είναι μια μηλιά. Τα παιδιά έγιναν ζευγάρια. Το κάθε παιδί ζωγράφισε το περίγραμμα της παλάμης του άλλου παιδιού με το οποίο συνεργαζόταν. αφού έκαναν το περίγραμμα έβαψαν μαζί τις παλάμες τους
Πάλι σε ζευγάρια ζωγράφισαν δύο άτομα με έναν μαρκαδόρο ταυτόχρονα. Κρατώντας ο ένας το χέρι του άλλου ζωγράφισαν μαζί. Μια διαδικασία που άρεσε πάρα πολύ στα παιδιά. Το αποτέλεσμα της συνεργασίας αυτό!!! Τα παιδιά έκαναν 3 ομάδες. Τους ζητήθηκε να κουβεντιάσουν να συνεργαστούν και να αποφασίσουν τι θα κάνουν αν βρεθούν σ ένα δάσος κι έχουν χαθεί αρχίζει να νυχτώνει και ακούγονται κάποια ουρλιαχτά από λύκους. Σε Α3 και οι 3 ομάδες ζωγράφισαν όλοι μαζί από ένα δάσος. Στη συνέχεια είπε ο καθένας την γνώμη του στους υπόλοιπους και συνεργάστηκαν όλοι μαζί για να βρουν μια λύση στο πρόβλημα που προέκυψε.
Οι λύσεις καταγράφηκαν Είπαμε φράσεις που μιλούν για τη συνεργασία. Τα παιδιά πάλι σε ομάδες συνεργάστηκαν και ανασύνθεσαν την κάθε φράση Οταν συνεργαζόμαστε μπορούμε να κάνουμε πιο πολλά.Οπως να σηκώσουμε το κουτί με τα τουβλάκια γιατί ένας δε μπορεί είναι βαρύ Ή το τραπέζι ένας δε μπορεί αλλά όλοι μαζί μπορούμε να το σηκώσουμε Παίξαμε και ωραία παιχνίδια συνεργασίας.
Τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια. Πρέπει να
συνεργαστούν για να κλωτσήσουν μια μπάλα και να τη βάλουν στο τέρμα. Μόνο που το ένα πόδι κάθε παιδιού είναι
δεμένο με το πόδι του ζευγαριού του.
Ενα παιδί με δεμένα μάτια προσπαθεί να βάλει την μπάλα μέσα στην εστία αλλά επειδή δεν βλέπει η μπάλα πάει αλλού. Οταν όμως συνεργάζεται με ένα άλλο παιδί που τον οδηγεί η μπάλα μπαίνει στην εστία.
Τα παιδιά τρέχουν κι ένα παιδί που κάνει τον κυνηγό τρέχει να τα πιάσει. Όποιον πιάσει γίνεται αυτός κυνηγός. Ο μόνος
τρόπος για να γλυτώσει το κάθε παιδί είναι να αγκαλιάσει κάποιο άλλο.
Τα παιδιά έχουν δεμένα μάτια και κρατούν το ίδιο μουσικό όργανο. Στέκονται σε διαφορετικές μεριές μέσα στο νηπιαγωγείο και πρέπει να φτάσει ο ένας κοντά στον άλλον ακούγοντας τον ήχο από το όργανο.Στην αρχή παίζουν 2 παιδιά.
Μετά βάλαμε 4 παιδιά με 2 διαφορετικά μουσικά όργαναΔιαβάσαμε κι ένα πολύ ωραίο παραμύθι την σκάλα της αγάπης όπου η συνεργασία κάνει τα αδύνατα δυνατά και τα μυρμηγκάκια γίνονται σούπερ ήρωες.
Τα παιδιά ζωγράφισαν την δική τους σκάλα επηρεασμένοι από το παραμύθι
Αφηγηθήκαμε τον μύθο του Αισώπου-τα παιδιά του γεωργού-
Ένας γεωργός είχε πολλά
παιδιά, αλλά ήταν δυστυχισμένος γιατί τα παιδιά μάλωναν μεταξύ τους και με τον
πατέρα τους, δεν μπορούσαν σε τίποτε να συνεργασθούν, να αλληλοβοηθηθούν! Ο
πατέρας τους έλεγε πολλά για να τους μονοιάσει, δεν άκουγαν!!. Τότε τους είπε:
φέρτε μου ο καθένας σας ένα ραβδί. Πήγανε και του φέρανε. Ο πατέρας έδεσε μαζί
όλα τα ραβδιά σε μια δέσμη, και τους είπε: "ποιος από σάς μπορεί να σπάσει
αυτήν τη δέσμη;" Όλα τα παιδιά προσπάθησαν, κανένας δεν μπόρεσε να σπάσει
τη δέσμη. Έπειτα ο πατέρας έλυσε τη δέσμη και είπε: μπορεί ο καθένας σας να
σπάσει ένα ραβδί; Τα παιδιά πιάσανε τα ραβδιά ένα ένα τα έσπασαν με ευκολία.
Τότε ο πατέρας είπε:
"Όπως σπάσατε αυτά τα ραβδιά, τόσο εύκολα θα σας τσακίσουν οι εχθροί μας
αν είστε χωριστά ο καθένας και μαλώνετε μεταξύ σας. Αν όμως έχετε συνεργασία και αγάπη,
κανείς δεν θα μπορέσει να σας βλάψει, όπως κανένας σας δεν μπόρεσε να σπάσει
όλα τα ραβδιά μαζί".
Έτσι τα παιδιά του κατάλαβαν τη
σημασία της συνεργασίας.
Κάναμε κι εμείς αυτό που έκανε ο γεωργός στα παιδιά του. Προσπάθησαν τα παιδιά να σπάσουν μια δέσμη με ξύλα. Δεν μπόρεσαν
Το ένα ξύλο όμως το έσπασαν με μεγάλη ευκολία
Αρα είπαμε ότι όλοι μαζί μπορούμε καλύτερα και είμαστε πιο δυνατοί
Με αυτά και μ εκείνα μπήκε το πρώτο κομμάτι στη θέση του
Συνεργασία. Αντί να είμαι πρώτος στους άλλους, προτιμώ να
είμαι μαζί με τους άλλους. Μαθαίνω να μοιράζομαι, να διεκδικώ και να υποχωρώ,
όπου χρειάζεται. Η αξία της ομαδικής εργασίας είναι μεγαλύτερη από τη
αξία της πρωτιάς!
ΠΗΓΕΣ:
Γκόβας, Ν. (2002), Για ένα δημιουργικό,
νεανικό θέατρο, Αθήνα: Μεταίχμιο
Smith, Ch. (2005), Δραστηριότητες για την ανάπτυξη
τουκοινωνικοσυναισθηματικού τομέα στο νηπιαγωγείο. Αθήνα: Σαββάλας
Διαμεσολάβηση
συνομήλικων για την επίλυση των συγκρούσεων στα σχολεία (2007)
http://www.humanrights-edu-cy.org
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου