Τρίτη 19 Ιανουαρίου 2016

ΑΕΡΑΣ ΜΙΚΡΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ETWINNING


Τον μήνα Δεκέμβριο ασχοληθήκαμε με τον αέρα για τις ανάγκες του προγράμματός μας μικροί επιστήμονες etwinning. Μάθαμε ότι ο αέρας είναι απαραίτητος για τη ζωή, ότι είναι ένα μίγμα αερίων(με το οξυγόνο το πιο απαραίτητο για τη ζωή γιατί χωρίς αυτό δεν θα ήταν δυνατή η αναπνοή ζώων φυτών και ανθρώπου), ότι υπάρχει αέρας στην ατμόσφαιρα στο νερό και στο έδαφος. Γνωρίσαμε τις ιδιότητες του αέρα και καταλαβαίνουμε την ύπαρξή του γύρω μας από τα αποτελέσματα που προκαλεί, απο τα φύλλα των δέντρων που κινούνται όταν φυσά, από τα απλωμένα ρούχα , από τα πανιά των ιστιοφόρων, από την ανάσα μας όταν εισπνέουμε ή εκπνέουμε. Μάθαμε ότι ο αέρας είναι άχρωμος άοσμος άγευστος δεν έχει όγκο αλλά καταλαμβάνει τον χώρο που είναι διαθέσιμος άρα έχει τον όγκο και το σχήμα του δοχείου στο οποίο βρίσκεται και ότι έχει βάρος και δεν μπορούμε να τον δούμε. Χωρίς τον αέρα η ζωή θα ήταν αδύνατη. Μπορούμε να αντέξουμε χωρίς αέρα μόνο λίγα λεπτά.

  Που υπάρχει αέρας; Παντού στη γη στο νερό στο χώμα στον ουρανό. Στο μπαλόνι είπαν τα παιδιά. Γεμίσαμε με αέρα το μπαλόνι

Οι δύτες για να παραμείνουν στον βυθό παίρνουν τον αέρα μαζί τους σε ειδικές φιάλες
όπως και οι αστροναύτες
και οι πυροσβέστες όταν ξεσπά πυρκαγιά  από τον πολύ καπνό που δημιουργείται  και επειδή δεν υπάρχει οξυγόνο για να αναπνέουν έχουν μαζί τους ειδικές φιάλες με αέρα.
Αέρας υπάρχει και μέσα στο νερό. Τα δελφίνια και οι φάλαινες αναπνέουν από τον αέρα της ατμόσφαιρας παραμένουν όμως κάτω από το νερό για μεγάλο χρονικό διάστημα ενώ τα ψάρια αναπνέουν με τα βράγχιά τους τον αέρα που υπάρχει στο νερό.
Μάθαμε για τον αερόσακο που υπάρχει στα αμάξια και μας προστατεύει
Βγήκαμε έξω στην αυλή και βάλαμε αέρα σε μια σακούλα.
Μέσα στην τάξη το ίδιο
Κάτω από τα τραπεζάκια
Ποιος θα μαζέψει πιο γρήγορα περισσότερο αέρα στο σακούλι του;

 
Νιώσαμε τον αέρα

 
  Είδαμε την παρακάτω εικόνα και την παρατηρήσαμε. Κάπου υπάρχει αέρας που είναι κρυμμένος πολύ καλά και σηκώνει ένα μεγάλο βάρος. Τα παιδιά μετά από αρκετή ώρα που παρατηρούσαν την εικόνα βρήκαν ότι ο αέρας είναι κρυμμένος στα λάστιχα από τις ρόδες
Αέρας υπάρχει και στο χώμα πώς άλλωστε θα μπορούσαν να ζήσουν τόσοι μικροί οργανισμοί, όπως τα σκουλήκια και τα μυρμήγκια, μέσα σ” αυτό;
Κάναμε πειράματα για να διαπιστώσουμε την ύπαρξη του αέρα γύρω μας. Βυθίσαμε ένα αδειο μουκάλι σε μια λεκάνη με νερό και είδαμε ότι από το στόμιο του μπουκαλιού βγαίνουν φυσαλίδες(το μπουκάλι δεν ήταν άδειο αλλά περιείχε αέρα)
Βυθίσαμε σε μια λεκάνη με νερό τη μία άκρη από ένα καλαμάκι φυσήξαμε και είδαμε ότι στο νερό σχηματίζονται φυσαλίδες.

Ο αέρας έχει βάρος
 
Πιάνει χώρο έχει όγκο. Βυθίσαμε ένα ποτήρι με βαμβάκι στο νερό.
 
 Το βαμβάκι δεν βράχηκε γιατί μέσα στο ποτήρι υπάρχει αέρας ο οποίος καταλαμβάνει τον χώρο και δεν αφήνει το νερό να φτάσει στο βαμβάκι.
Βάλαμε ένα μπαλόνι μέσα σ΄ένα μπουκάλι αφήνοντας από έξω το στόμιό του.
Προσπαθήσαμε να το φουσκώσουμε αλλά δεν φούσκωσε γιατί ο αέρας που έχει μέσα στο μπουκάλι πιάνει χώρο. Ανοιξαμε μια τρύπα στον πάτο του μπουκαλιού και το μπαλόνι φούσκωσε γιατί ο αέρας του έδιωξε τον αέρα του μπουκαλιού από την τρύπα
 Βάλαμε ένα μπαλόνι σ ένα μπουκάλι αφήνοντάς το αυτή τη φορά έξω από το μπουκάλι. Μπορούμε να φουσκώσουμε αυτό το μπαλόνι έτσι όπως είναι; Οχι βέβαια 
 Ανοίξαμε τρύπα στον πάτο του μπουκαλιού και φυσήξαμε για να φουσκώσει το μπαλόνι.Ααααααα!!!!!!!!!! φούσκωσε

 Τέλειοοοοο!!!!!!!!
 Σε μια λεκάνη με νερό βάλαμε ένα αναμμένο κερί. Σκεπάσαμε με το βάζο το κερί και σπρώξαμε το βάζο να βυθιστεί μέσα στο νερό. Χωρίς να αφήσουμε το βάζο το τραβήξαμε στην επιφανεια και είδαμε ότι το κερί δεν εσβησε γιατί ο όγκος του αέρα που υπήρχε μέσα στο βάζο εμποδισε το νερό να μπει και να το σβήσει.
Σκεπάσαμε ένα κερί με ένα βάζο και είδαμε ότι το κερί που σκεπάσαμε παρέμεινε αναμμένο για όση ώρα υπήρχε οξυγόνο  και μετά από λίγο έσβησε ενω΄το άλλο συνέχισε να καίει

 
Το παραπάνω πείραμα για τις ανάγκες του προγράμματος το πείραμε και βίντεο με ταυτοχρονη αφηγηση από τον Σάββα(προνήπιο)
 Στερεώσαμε με πλαστελίνη ένα χωνί στο στόμιο ενός μπουκαλιού που δεν περιέχει νερό και πιέσαμε την πλαστελίνη γύρω από το στόμιο ώστε να μην υπάρχει κενό ανάμεσα στο χωνί και στο στόμιο του μπουκαλιού.
Δοκιμάσαμε να χύσουμε ένα ποτήρι νερό στο μπουκάλι
Είδαμε ότι το νερό έμεινε στο χωνί. Αφαιρέσαμε την πλαστελίνη και είδαμε ότι το νερό έπεσε μέσα στο μπουκάλι.

Βάζουμε νερό σ ένα βάζο και το σκεπάζουμε με ένα χαρτονι . Πιέζουμε με το ένα χέρι το χαρτί και με το άλλο αναποδογυρίζουμε το ποτήρι. Αποσύρουμε το χέρι μας. Το νερό δε χύνεται, γιατί το πιέζει ο αέρας.
 Τα παιδιά νόμιζαν ότι είχα βάλει κόλα στο ποτήρι για να κολλήσει το χαρτόνι και ζήτησαν να το δουν

Επανάληψη του πειράματος

Βάλαμε νερό σε μια λεκάνη και σε ένα μπουκάλι επίσης.  Γυρίσαμε το μπουκάλι ανάποδα και το βυθίσαμε μέσα στην λεκάνη με το νερό. Είδαμε ότι το νερό δεν χύθηκε από το μπουκάλι.
Σηκώσαμε και βγάλαμε το μπουκάλι από το νερό και το νερό χύθηκε
Γεμίσαμε ένα μπουκάλι με νερό και το θυθίσαμε σε μια λεκάνη με νερό. Πως μπορούμε να βγάλουμε το νερό από μπουκάλι χωρίς να το αδειάσουμε εμείς όπως είναι μέσα στο νερό;
Βάλαμε ένα λάστιχο και φυσώντας δυνατά αδειάσαμε το μπουκάλι
  Μετακινήσαμε τα καραβάκια μας φυσώντας τα

 
Παίξαμε με τις σαπουνόφουσκες
Φυσίξαμε χαρτάκια
Ποιος θα φτάσει πιο γρήγορα το βαμβακι και το πούπουλο στο τέρμα;


 
Τοποθετήσαμε ένα αναμμένο κερί πίσω από ένα γυάλινο βάζο
Ενα παιδί φύσηξε προς το δοχείο και στο επίπεδο της φλόγας του κεριού. Ο αέρας έφτασε στην άλλη πλευρά και έσβησε το κερί
Αδειάσαμε ένα κουτί χυμού και με το καλαμάκι τραβήξαμε τον αέρα από το κουτί και είδαμε το κουτί να τσαλακώνεται ενώ αντίθετα όταν βάλαμε αέρα μέσα στο κουτί φυσώντας με το καλαμάκι το κουτί φούσκωσε
Παίξαμε memoris με κάρτες σχετικές με τον αέρα
 
Φυσήξαμε δυνατά και ζωγραφίσαμε με καλαμάκι
Παίξαμε με τις σύνθετες λέξεις αέρας και άνεμος
 
 Φανταστήκαμε ότι είμαστε άνεμοι. Τι φυσάμε;
 
 
Ζωγραφίσαμε μέτριο άνεμο και δυνατό
 

 Διαβάσαμε το ποίημα Ο ήλιος και ο αέρας του Δροσίνη και ζωγραφίσαμε ότι μας άρεσε πιο πολύ

Το είδαμε


και το δραματοποιήσαμε(στον ρόλο του ανθρώπου ο γίγαντας)
 
και κάναμε το δικό μας βιβλίο το οποίο μπορείται να δείτε
http://issuu.com/472652/docs/__________________________________

Τα κορίτσια έκαναν βεντάλιες
και τα αγόρια σαίτες

Είδαμε πίνακες ζωγραφικής(Ανθή Ζήση) με θέμα τον αέρα και τους επεξεργαστήκαμε

 
Μάθαμε για την κλίμακα μποφώρ που μετράμε την ένταση του άνεμου. Μελετώντας τα παρακάτω

 
κάναμε τη δική μας καταγραφή σε ξηρά και θάλασσα
Είδαμε τον καιρό στο διαδίκτυο(εστιάσαμε στον άνεμο)
και κάναμε το ακόλουθο  φύλο εργασίας

 

 
 Στον χάρτη της Ελλάδας γράψαμε με πόσα μποφώρ θα πνέουν οι άνεμοι στα πελάγη
  
 
Καλέσαμε στο νηπιαγωγείο τον κύριο Ανδρέα Παράσχου ο οποίος ήρθε με μεγάλη χαρά και μάλιστα έφερε να δούμε και κάποια όργανα μέτρησης του αέρα


Ετσι λοιπόν είδαμε το ανεμόμετρο

Τον ανεμοδείκτη
 Παίξαμε με τον βόρειο και τον νότιο άνεμο
Μας έδειξε πως να κάνουμε φουρφουράκια
Και επίσης το ανεμούριο που καταδεικνύει τη διεύθυνση του ανέμου και τη σχετική ταχύτητά του.
Από χαρτί έκανε κι ένα ανεμούριο στα γρήγορα
Τα παιδιά έκαναν τα δικά τους ανεμούρια με χαρτί
και βγήκαν έξω στην αυλή
και κάναμε κι ένα από το μανίκι ενός ρούχου γιατί  όπως μας είπε στα παλιά τα χρόνια οι άνθρωποι εφτιαχναν ανεμούρια  για το χωράφι χρησιμοποιώντας μανίκια από ρούχα
Το κρεμάσαμε στο δέντρο της αυλής
Κάναμε το δικό μας ανεμόμετρο
και ανεμοδείκτη
και μια αναμνηστική κύριε Ανδρέα σας ευχαριστούμε πολύ μας μάθατε και μας δείξατε τόσα πολλά!!!!!

Μάθαμε τα 4 σημεία του ορίζοντα και είδαμε μια
 πυξίδα 
και τα ονόματα των ανέμων-ο βόρειος λέγεται Τραμουντάνα ο βορειοανατολικός Γραίγος, ο ανατολικός Λεβάντες, ο νοτιανατολικός Σιρόκος, ο νότιος Όστρια, ο νοτιοδυτικός Γαρμπής, ο δυτικός Πουνέντες και ο βορειοδυτικός Μαΐστρος.Ειδαμε ανεμομλόγιο και κάναμε την εικόνα παζλ στον υπολογιστή

 
και με αφορμή αυτό
κάναμε το παρακάτω φύλο εργασίας
 


Αντιστοιχίσαμε τον κάθε άνεμο με το όνομά του
 
Παίξαμε με την διεύθυνση του ανέμου.Γίναμε άνεμοι και πηγαίνοντας σε κάποιο σημείο του ορίζοντα(ο Βόρειος άνεμος φυσούσε από τον Βορρά κλπ) φυσούσαμε δυνατά στο δέντρο λέγοντας ποιος άνεμος είναι.
 
8 παιδιά πήραν τις θέσεις τους στα σημεία του ορίζοντα Β-Ν-Α-Δ και ΒΑ-ΒΔ-ΝΑ-ΝΔ
Κάθε παιδί είχε μια καρτέλα με το όνομα ενός ανέμου.

 

 Τα υπόλοιπα παιδιά ήταν άνεμοι που εφυγαν από το ασκό του Αιόλου. Ο κάθε άνεμος όση ώρα χτυπούσε ένα παιδί το ταμπουρίνο έτρεχε με την καρτέλα του στο χέρι. Μόλις σταματούσε να χτυπά το ταμπουρίνο έπρεπε να πάει και να καθήσει στο σωστό σημείο(στα παιδιά που ήταν στα σημεία του ορίζοντακαι είχαν τον ίδιο άνεμο)
 
 
 
 
Είδαμε και γραμματόσημα που έχουν πάνω τους ανέμους

Είδαμε τον πίνακα του Γιάννη Τσαρούχη -Ανεμολόγιο-
και κάναμε τον δικό μας πίνακα
 

   Κάναμε κι ένα δικό μας παραμύθι με τα παιδιά -Ο αέρας και το μπαλόνι-
Διαβάστε το εδώ
http://issuu.com/472652/docs/____________________________________4efde967c04a39
Διαβάσαμε τον μύθο του Αίολου. Τον είδαμε
 και ζωγραφίσαμε

 
 



Μάθαμε και το τραγούδι -φύσα αεράκι φύσα με-


και το τραγουδι -του μικρού βοριά παράγγειλα -το ζωγραφίσαμε. Μπορείτε να το δείτε και να το ασκούσετε παρακάτω
Το ομαδικό βίντεο για το ποίημα ο Αέρας και ο ήλιος που κάναμε όλα τα νηπιαγωγεία που συμμετέχουμε στο πρόγραμμα


                                    Ητανε αέρας

6 σχόλια:

  1. Μα τι θαυμάσια δουλειά.Τα κάνατε όλααααα!!!!!!!!!!!Έχω καινοτόμο τον αέρα αλλά εσείς δεν πιάνεστε λέμε!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Απιθανη φοβερή εκπληκτικα ολοκληρωμενη δουλειά! !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συγχαρητήρια Λίτσα!!!!!!!Καταπληκτική δουλειά!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καταπληκτική δουλειά!δεν έχω λόγια. Ασχοληθήκατε με όλους τους τομείς των δεξιοτήτων των παιδιών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καταπληκτικό!Δεν έχω λόγια. Ασχοληθήκατε με όλους τους τομείς ανάπτυξης των παιδιών!

    ΑπάντησηΔιαγραφή