Τρίτη 6 Οκτωβρίου 2015

ΑΞΙΕΣ ΖΩΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ



Το νηπιαγωγείο μας δίνοντας πρωταρχική σημασία στην ολόπλευρη καλλιέργεια των νηπίων επέλεξε φέτος να διδάξει συστηματικά τις αξίες: ΑΓΑΠΗ, ΑΝΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΑΠΛΟΤΗΤΑ, ΕΙΡΗΝΗ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, ΕΝΟΤΗΤΑ, ΕΥΤΥΧΙΑ,  ΣΕΒΑΣΜΟ, ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ, ΤΑΠΕΙΝΟΤΗΤΑ, ΤΙΜΙΟΤΗΤΑ, ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ.

Tο πρόγραμμα «Αξίες ζωής στην εκπαίδευση», είναι ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης αξιών που επιδιώκει να παράσχει κατευθυντήριες γραμμές και εργαλεία για την ανάπτυξη ολόκληρου του ατόμου, αναγνωρίζοντας ότι το άτομο αποτελείται από σωματικές, νοητικές, συναισθηματικές και πνευματικές διαστάσεις. Προσφέρει μία ποικιλία βιωματικών δραστηριοτήτων και πρακτικών μεθοδολογιών για δασκάλους και εμψυχωτές, με στόχο να βοηθήσουν τα παιδιά και τους νέους να εξερευνήσουν και να αναπτύξουν 12 κύριες προσωπικές κοινωνικές αξίες(αναφέρθηκαν παραπάνω) Το πρόγραμμα προσφέρει κατάρτιση (εκπαίδευση) σε εκπαιδευτικούς, ενθαρρύνοντάς τους να αποδεχθούν, να ακούσουν και να καθοδηγήσουν, και όχι να επιβάλλουν ή να ηθικολογούν. Να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον βασισμένο στις αξίες, στο οποίο μαζί με τους μαθητές τους θα μπορούν να σκεφτούν, να προβληματιστούν και να αλληλεπιδράσουν ισότιμα.   


Οι κύριοι στόχοι του προγράμματος είναι:

 -Να ενθαρρύνουν εκπαιδευτικούς και εμψυχωτές ώστε να δουν την εκπαίδευση και ως μια ευκαιρία ανάπτυξης
της συναισθηματικής και κοινωνικής νοημοσύνης τους.


 -Να καλλιεργήσουν και να ενισχύσουν την αυτοεκτίμηση, την ενσυναίσθηση την κοινωνική δικαιοσύνη κ.α.
 -Να βοηθήσουν τα παιδιά να διερευνήσουν βιωματικά τις διάφορες αξίες, να γνωρίσουν και να κατανοήσουν καλύτερα τον εαυτό τους και τον κόσμο γύρω τους, να συνδεθούν μεταξύ τους, να αναγνωρίσουν ότι ο καθένας ξεχωριστά είναι σημαντικός και μοναδικός αλλά και να νιώσουν υπεύθυνα για τις προσωπικές και κοινωνικές τους επιλογές.
-Να ερευνήσουν ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα σε ανθρώπους διαφορετικών ομάδων, να συνειδητοποιήσουν πως οι διαφορές εμπλουτίζουν τη ζωή και να μάθουν πόσο σημαντικοί παράγοντες γι αυτό είναι η αμοιβαία ανοχή και ο σεβασμός.
-Να κατανοήσουν τη σημασία της σωστής επικοινωνίας, να εκπαιδευτούν σε δεξιότητες που προάγουν τις ουσιαστικές σχέσεις, να ελέγχουν τις παρορμήσεις τους και να εξασκηθούν στην ενεργετική ακρόαση. 

Οι δραστηριότητες βασίζονται στο θεωρητικό πλαίσιο και τη μεθοδολογία:
Tης βιωματικής και ενεργετικής μάθησης(οι βιωματικες δραστηριότητες ενεργοποιούν τα παιδιά και τα ενθαρρύνουν να συμμετέχουν σε δράσεις ώστε να καλλιεργήσουν δεξιότητες και να αναπτύξουν ικανότητες)
Της συναισθηματικής νοημοσύνης(ικανότητα να αναγνωρίζει κανείς τόσο τα δικά οτυ συναισθήματα όσω και των άλλων)
Της ομαδοσυνεργατικότητας(εργασία σε συνεργατικές ομάδες όπου τα παιδιά έχουν την δυνατότητα να κάνουν επιλογες και να θέτουν στόχους τους οποίους υλοποιούν μέσα σε ένα πλαίσιο άμεσης επικοινωνίας)
Της αξιοποίησης του κύκλου στην τάξη(η συνάντηση σε κύκλο ενισχύει την αυτοεκτίμηση τους και δημιουργει ένα κλίμα αποδοχής και σεβασμού)
Του θεατρικού παιχνιδιού(μέσο έκφρασης επικοινωνίας, καλλιέργειας της φαντασίας, της δημιουργηκότητας αλλά και προσέγγισης της θεατρικής τέχνης
Της ιστοριογραμμής(storyline)(οργαάνωση της γνώσης που βασίζεται στην ενοποίηση των γνωστικών αντικειμένων με τέτοιο τρόπο ώστε να έχει νόημα για τους μαθητές. 

Η ενημέρωση των γονέων και η εμπλοκή τους σε ένα τέτοιο πρόγραμμα θεωρείται απαραίτητη, γιατί βοηθάει σημαντικά στην αξιολόγηση, τη διάχυση και την αποτελεσματικότητα της προσπάθειας.

Από την αρχή της σχολικής χρονιάς παίξαμε αρκετά παιχνίδια για εξοικείωση και “σπάσιμο του πάγου” τις πρώτες μέρες στο νηπιαγωγείο. Παιχνίδια που βοηθούν στην βελτίωση της επικοινωνίας, στην καλλιέργεια της εμπιστοσύνης και της συνεργασίας δείτε εδώ 

κι εδώ
 Τα παιδιά μίλησαν για τον εαυτό τους και παρουσίασαν τα αγαπημένα τους παιχνίδια που έφεραν σε μια σακουλίτσα(το κείμενο είναι από την Τάνια Μάνεση).
Ε να μη τους δώσουμε κι ένα βραβείο για τα τόσο ωραία πράγματα που μας είπαν;


Ζωγράφισαν τα αγαπημένα τους (το φύλλο εργασίας από την Ανθή Ζήση)
 
 
Κάναμε την προσωπική μας ασπίδα. Τα παιδιά έκοψαν ασπίδες
Μέσα γράψαμε στοιχεία που αφορούν τον εαυτό τους και της σχέσης τους με τους άλλους πάντα με θετικό τρόπο
Παίξαμε ένα παιχνίδι.Τα παιδιά σε κύκλο και το καθένα διάλεξε ένα θετικό επίθετο που νιώθει ότι το χαρακτηρίζει και το χρησιμοποιεί ως πρόθεμα στο όνομά του π.χ.είμαι η χαμογελαστή Ελευθερία, η καλόψυχη Αθηνά κλπ. Επειδή στο νηπιαγωγείο είμαστε μια ομάδα και ξέρουμε ότι όλες οι ομαδες έχουν ένα όνομα αποφασίσαμε κι εμείς να δώσουμε ένα όνομα στην ομάδα μας. Τα παιδιά βρήκαν αρκετά ονόματα και δια της ψηφοφορίας με σήκωμα του χεριού καταλήξαμε στο όνομα τα αστέρια γιατί είμαστε αστέρια. Το κάθε παιδί έβαψε ένα αστέρι τα κολλήσαμε και γράψαμε το όνομα του παιδιού με ότι το χαρακτηρίζει.

 Θυμηθήκαμε πως επιλύουμε συγκρούσεις και πως ελέγχουμε τον θυμό μας(από το περσινό πρόγραμμα Βήματα για τη ζωή).
 Διαβάσαμε το παραμύθι -μια ανοιξιάτικη παρεξήγηση της ευας Κασιάρου(Σύγχρονο νηπιαγωγείο τεύχος Μαρτίου 2008) και το παίξαμε.

 Τρία δέντρα κάθονταν μιλούσαν δυνατά λέγαν ανέκδοτα πολλά και γελούσαν τρανταχτά.

 Η αρχόντισσα η καρυδιά ξύπνησε αγριωπά θύμωσε κι αποφάσισε να πει λόγια σκληρά.
 Φόρεσε ρούχα παρδαλά κι έτρεξε γοργά
 Από τα βηματά της ξυπνήσαν ζώα δέντρα και πουλιά. Που πάμε; ρώτησε η οχιά που φορούσε σάρπα από ταφτά.
 Δεν ξέρω θα μάθουμε μετά είπε και η πασχαλιά που έβαλε κι αυτή ρούχα παρδαλά.
Γιατί τόση φασαρία μέσα στη νυχτιά; Αχ έχουμε χαρά τι καλά!!!!!
 Πάμε σε γάμο σε χαρά είπε η φραγκοσυκιά.

 Ερχομαι κι εγώ έκανα τούρτα με σύκα ξερά είπε η αγριοκερασιά.

 Ολοι νομίζοντας πως πάνε σε χαρά έβαλαν ρούχα θεατρικά και ακολούθησαν την αρχόντισσα την καρυδιά.
 Η καρυδιά όταν έφτασαν στη βουνοπλαγιά αντιλήφθηκε όλη την στρατιά να την ακολουθά. Γιατί φοράτε ρούχα καλά;
έφερα την τούρτα με τα σύκα τα ξερά και λίγα λιπαρά.
 Θέλω να πω δυο λόγια σκληρά σ αυτή την συντροφιά
  Μα δεν έχουμε γάμο και χαρά γιατί μαζευτήκαμε τελικά; Γιατί όλοι φορέσαμε ρούχα παρδαλά και πήραμε από πίσω την καρυδιά;

 ΕΓΙΝΕ ΠΑΡΕΞΗΓΗΣΗ δεν ήρθαμε για χαρά αλλά μια και φοράμε ρούχα καλά κι έχουμε και γλυκά ας γιορτάσουμε αυτή τη βραδυά


χωρίς δεύτερη κουβέντα μπήκαν όλοι στη σειρά και χορέψανε γιάνκα και τσατσά
 Η καρυδιά κάθησε στη γωνιά κι έφαγε κρυφά την τούρτα με τα σύκα τα ξερά
 ώσπου παρασύρθηκε από τη χαρά κι άρχισε να τραγουδά
 Ξέχασε τα λόγια τα σκληρά και χόρεψε τρελά
Στο τέλος έγιναν όλοι μια μεγάλη αγκαλιά
 Γράψαμε τις αξίες και κάναμε κομμάτια παζλ.
Κάθε φορά που θα κάνουμε μια αξία το ανάλογο κομμάτι θα μπαίνει στη θέση του.
Ξεκινήσαμε με την αξία της συνεργασίας αύριο η συνέχεια





















5 σχόλια: