Τρίτη, 19 Μαρτίου 2019

Φύσα αεράκι

Ο αέρας που φύσαγε τις προηγούμενες ημέρες μας έδωσε την αφορμή να κάνουμε κάποιες δράσεις και πειράματα για τον αέρα. Μάθαμε λοιπόν ότι ο αέρας είναι απαραίτητος για τη ζωή, ότι είναι ένα μείγμα αερίων(με το οξυγόνο το πιο απαραίτητο για τη ζωή γιατί χωρίς αυτό δεν θα ήταν δυνατή η αναπνοή ζώων φυτών και ανθρώπου), ότι υπάρχει αέρας στην ατμόσφαιρα στο νερό και στο έδαφος. Γνωρίσαμε τις ιδιότητες του αέρα και καταλαβαίνουμε την ύπαρξή του γύρω μας από τα αποτελέσματα που προκαλεί, από τα φύλλα των δέντρων που κινούνται όταν φυσά, από τα απλωμένα ρούχα , από τα πανιά των ιστιοφόρων, από την ανάσα μας όταν εισπνέουμε ή εκπνέουμε. Χωρίς τον αέρα η ζωή θα ήταν αδύνατη. Μπορούμε να αντέξουμε χωρίς αέρα μόνο λίγα λεπτά.
Που υπάρχει αέρας; Παντού στη γη στο νερό στο χώμα στον ουρανό. Πως μπορούμε να βάλουμε αέρα στο μπαλόνι; να το φουσκώσουμε είπαν τα παιδιά. Γεμίσαμε με αέρα το μπαλόνι. Και πως θα βγάλουμε τον αέρα; να το σκάσουμε.

Οι δύτες για να παραμείνουν στον βυθό παίρνουν τον αέρα μαζί τους σε ειδικές φιάλες όπως και οι αστροναύτες και οι πυροσβέστες όταν ξεσπά πυρκαγιά  από τον πολύ καπνό που δημιουργείται  και επειδή δεν υπάρχει οξυγόνο για να αναπνέουν. Αέρας υπάρχει και μέσα στο νερό. Τα δελφίνια και οι φάλαινες αναπνέουν από τον αέρα της ατμόσφαιρας παραμένουν όμως κάτω από το νερό για μεγάλο χρονικό διάστημα ενώ τα ψάρια αναπνέουν με τα βράγχια τους τον αέρα που υπάρχει στο νερό. Αέρας υπάρχει και στον αερόσακο για μας προστατεύει. Βγήκαμε έξω στην αυλή και μαζέψαμε αέρα σε μια σακούλα.
 Αέρας υπάρχει και μέσα στην τάξη
 Ποιος θα γεμίσει με περισσότερο αέρα το σακούλι του;

Νιώσαμε τον αέρα


Κάναμε πειράματα για να διαπιστώσουμε την ύπαρξη του αέρα γύρω μας. Βυθίσαμε ένα άδειο μπουκάλι σε μια λεκάνη με νερό και είδαμε ότι από το στόμιο του μπουκαλιού βγαίνουν φυσαλίδες(το μπουκάλι δεν ήταν άδειο αλλά περιείχε αέρα)

Βυθίσαμε σε μια λεκάνη με νερό τη μία άκρη από ένα καλαμάκι φυσήξαμε και είδαμε ότι στο νερό σχηματίζονται φυσαλίδες.

 Ο αέρας έχει βάρος

Πιάνει χώρο έχει όγκο. Βυθίσαμε ένα ποτήρι με βαμβάκι στο νερό.  Το βαμβάκι δεν βράχηκε γιατί μέσα στο ποτήρι υπάρχει αέρας ο οποίος καταλαμβάνει τον χώρο και δεν αφήνει το νερό να φτάσει στο βαμβάκι.
 Βάλαμε ένα μπαλόνι μέσα σ΄ένα μπουκάλι αφήνοντας από έξω το στόμιό του.Προσπαθήσαμε να το φουσκώσουμε αλλά δεν φούσκωσε γιατί ο αέρας που έχει μέσα στο μπουκάλι πιάνει χώρο. Ανοίξαμε μια τρύπα στον πάτο του μπουκαλιού και το μπαλόνι φούσκωσε γιατί ο αέρας του έδιωξε τον αέρα του μπουκαλιού από την τρύπα


Βάλαμε ένα μπαλόνι σ ένα μπουκάλι αφήνοντάς το αυτή τη φορά έξω από το μπουκάλι. Μπορούμε να φουσκώσουμε αυτό το μπαλόνι έτσι όπως είναι; Πιέζοντας το μπουκάλι φούσκωσε αλλά πολύ λίγο

 Ανοίξαμε τρύπα στον πάτο του μπουκαλιού και φυσήξαμε για να φουσκώσει το μπαλόνι.Ααααααα!!!!!!!!!! φούσκωσε
Κάποιος θέλησε προσπαθήσει
 αλλά κουράστηκε να φυσάει

Σε μια λεκάνη με νερό βάλαμε ένα αναμμένο κερί. Σκεπάσαμε με το βάζο το κερί και σπρώξαμε το βάζο να βυθιστεί μέσα στο νερό. Χωρίς να αφήσουμε το βάζο το τραβήξαμε στην επιφάνεια και είδαμε ότι το κερί δεν έσβησε γιατί ο όγκος του αέρα που υπήρχε μέσα στο βάζο εμπόδισε το νερό να μπει και να το σβήσει.

Σκεπάσαμε ένα κερί με ένα βάζο και είδαμε ότι το κερί που σκεπάσαμε παρέμεινε αναμμένο για όση ώρα υπήρχε οξυγόνο  και μετά από λίγο έσβησε ενώ το άλλο συνέχισε να καίει



Βάζουμε νερό σ ένα βάζο και το σκεπάζουμε με ένα χαρτονι . Πιέζουμε με το ένα χέρι το χαρτί και με το άλλο αναποδογυρίζουμε το ποτήρι. Αποσύρουμε το χέρι μας. Το νερό δε χύνεται, γιατί το πιέζει ο αέρας.
Βάλαμε νερό σε μια λεκάνη και σε ένα μπουκάλι επίσης.  Γυρίσαμε το μπουκάλι ανάποδα και το βυθίσαμε μέσα στην λεκάνη με το νερό. Είδαμε ότι το νερό δεν χύθηκε από το μπουκάλι. Σηκώσαμε και βγάλαμε το μπουκάλι από το νερό και το νερό χύθηκε

  Μετακινήσαμε τα καραβάκια μας φυσώντας τα


Παίξαμε με τις σαπουνόφουσκες

και μετά κάναμε μόνοι μας σαπουνόφουσκες με νερό και υγρό για τα πιάτα
Τοποθετήσαμε ένα αναμμένο κερί πίσω από ένα γυάλινο βάζο. Ενα παιδί φύσηξε προς το δοχείο και στο επίπεδο της φλόγας του κεριού. Ο αέρας έφτασε στην άλλη πλευρά και έσβησε το κερί

Πήραμε 2 ίδια χαρτιά και τσαλακώσαμε το ένα. Ρωτήσαμε τα παιδιά αν τα ρίξουμε από το ίδιο ύψος ποιο θα φτάσει πιο γρήγορα κάτω; Το τσαλακωμένο χαρτί πέφτει πιο γρήγορα, επειδή έχει μικρότερη επιφάνεια και, άρα, συναντάει μικρότερη αντίσταση από τον αέρα.

Ποιος μπορεί φυσώντας  να μετακινήσει αυτά τα βιβλία; Πολλοί προσπάθησαν ουδείς τα κατάφερε
Βάλαμε ένα μπαλόνι κάτω από τα βιβλία και το φουσκώσαμε. Τα βιβλία μετακινήθηκαν

Παίξαμε. Ποιος θα φτάσει πιο γρήγορα το βαμβάκι και το πούπουλο στο τέρμα φυσώντας;
 και τα φασόλια;

Τα παιδιά έβαλαν κάτω κάποια αντικείμενα τα οποία πίστευαν ότι μπορούσαν να τα μετακινήσουν φυσώντας. Άλλα κατάφεραν να τα μετακινήσουν και άλλα όχι.


  Ζωγραφίσαμε με τη βοήθεια του αέρα




Κάναμε τα μαλλιά στο ανθρωπάκι φυσώντας την μπογιά με το καλαμάκι



Βάλαμε σε έμα μπολ νερό με υγρό πιάτων και τέμπερα. Φυσήξαμε με ένα καλαμάκι για να κάνουμε μπουρμπουλήθρες και ακουμπήσαμε επάνω ένα χαρτί. Το αποτέλεσμα;





Είδαμε πίνακες ζωγραφικής με θεμα τον αέρα και γίναμε ζωγράφοι






Φυσάμε το μπαλόνι ο ένας στον άλλον και προσπαθούμε να μη πέσει κάτω από το τραπέζι


Σύνθετες λέξεις με πρώτο συνθετικό την λέξη αέρας και άνεμος

Έδωσα στα παιδιά 8 σύνθετες λέξεις(αεροδιάδρομος, αεροπλάνο, αεροσυνοδός, αερόστατο, ανεμόσκαλα, ανεμόμυλος, αεροδρόμιο, ανεμοθύελλα)  και έκαναν μια ιστορία Διαβάστε την ιστορία πατώντας επάνω στην εικόνα.Περιπέτεια στον αέρα

Παίξαμε και με φράσεις
Τα αγόρια έκαναν σαΐτες
Ποιος θα την πετάξει πιο μακριά;

και τα κορίτσια βεντάλιες


Μάθαμε για την κλίμακα μποφόρ που μετράμε την ένταση του άνεμου και γίναμε δέντρα και ο αέρας φυσούσε τα κλαδιά μας (αύρα μέτριος άνεμος και δυνατός)


Διαλέξαμε 3 μουσικά όργανα μαράκα για τον μέτριο άνεμο φλογέρα για την αύρα και πιατίνια για τον δυνατό
Το βίντεο
Ο αέρας τραγουδάει; Κάναμε μουσική με τα μπαλόνια
Στον χάρτη της Ελλάδας γράψαμε με πόσα μποφόρ θα πνέουν οι άνεμοι στα πελάγη

Τα παιδιά έκαναν τα δικά τους ανεμούρια(καταδεικνύει τη διεύθυνση του ανέμου και τη σχετική ταχύτητά του) με χαρτί


και ανεμοδείκτη


Μάθαμε τα 4 σημεία του ορίζοντα
και τα ονόματα των ανέμων-ο βόρειος λέγεται Τραμουντάνα ο βορειοανατολικός Γραίγος, ο ανατολικός Λεβάντες, ο νοτιοανατολικός Σιρόκος, ο νότιος Όστρια, ο νοτιοδυτικός Γαρμπής, ο δυτικός Πουνέντες και ο βορειοδυτικός Μαΐστρος.



Είδαμε τον πίνακα του Γιάννη Τσαρούχη -Ανεμολόγιο-
και κάναμε τον δικό μας πίνακα



 Είδαμε τον μύθο του Αίολου.

  και ζωγραφίσαμε



Είπα στα παιδιά την ιστορία "οι άνεμοι"(από το ανθολόγιο για παιδιά δημοτικού) όπου η νύχτα κρατούσε ένα σακούλι και είχε μέσα όλους τους ανέμους. Ο βοριάς και ο νοτιάς ζήτησαν από την νύχτα να τους αφήσει να βγουν μια νύχτα μαζί να σπρώξουν τα καραβάκια που ήταν στο λιμάνι.  Ο ένας φυσούσε προς τα πάνω και ο άλλος προς τα κάτω κι έτσι τα καραβάκια σταμάτησαν. Τα αστέρια και το φεγγάρι είπαν στη νύχτα ότι ήταν λάθος που τους έβγαλε και τους δύο μαζί. Από τότε ο ένας τρέχει και φυσά και ο άλλος είναι μέσα στο σακούλι
Κάποια φύλλα εργασίας



Μάθαμε και το τραγούδι -φύσα αεράκι φύσα με-

Ενα μπαλόνι το πήρε ο αέρας και το πήγε ψηλά. Τι να είδε άραγε; Οι απαντήσεις των παιδιών μέσα στο βίντεο.

Διαβάσαμε ένα ινδιάνικο παραμύθι και το εικονογραφήσαμε    
Και δημιουργήσαμε και άλλα 2 παραμύθια. Διαβάστε τα πατώντας επάνω στις εικόνες.                      

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου