Παρασκευή, 5 Φεβρουαρίου 2016

ΑΠΛΟΤΗΤΑ ΑΞΙΕΣ ΖΩΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ



Η απλότητα είναι το φυσικό και το όμορφο. Η απλότητα είναι η εκτίμηση στα μικρά και απλά πράγματα στη ζωή. Απλότητα είναι να είμαστε  ικανοποιημένοι με ότι έχουμε και όχι με ότι θέλουμε. Με την απλότητα έχουμε λιγότερο άγχος και περισσότερη ευτυχία. Οσο πιο πολύ περιπλέκουμε τη ζωή σας τόσο πιο πολύ μπερδευόμαστε. ΟΙ άνθρωποι που δείχνουν απλότητα είναι εύκολο να κατανοήσουν, ξέρουν να μοιράζονται, μεγαλώνουν με γενναιοδωρία, με καθαρές προθέσεις, χωρίς προσδοκίες και προϋποθέσεις.
Ενα πολύ ωραίο παραμύθι μας έδωσε την ευκαιρία να ασχοληθούμε με την έννοια της απλότητας. Το παραμύθι λέγεται -Η πριγκίπισσα χωρίς παλάτι- το οποίο βρήκα στο διαδίκτυο. Ευχαριστούμε πολύ την κυρία Στέλλα Μπάγγαλα καθηγήτρια Αγγλικών για την μετάφραση του παραμυθιού. Το παραμύθι μεταφρασμένο σας το παραθέτω  διαβάστε το εδώ
και μπορείτε να το δείτε σε βίντεο(κουκλοθέατρο στα αγγλικά).

 Με τα παιδιά κουβεντιάσαμε το παραμύθι και ζωγράφισαν ότι τους άρεσε.
 
 
 
 

Αποφασίσαμε να παίξουμε κι εμείς την ιστορία κουκλοθέατρο και να κάνουμε μόνοι μας τις κούκλες και τα σκηνικά. Ενα μεγάλο χαρτόνι από ένα χαρτοκούτι χρησιμοποιήθηκε για τις κούκλες και τα σκηνικά. Τα παιδιά τα έβαψαν τα παλάτια και το σπίτι.


 
  Κάναμε δύο πριγκίπισσες έναν γέρο και ένα κλειδί. 
 
Βάλαμε στις κούκλες ότι είχαμε από πανιά και όλα έτοιμα. Παίξαμε κουκλοθέατρο. Δείτε το βίντεο που έπαιξαν τα παιδιά.
 Το παραμύθι το κάναμε και βιβλίο για να το διαβάζουμε. Δείτε το  εδώ
 Tα απλούστερα πράγματα στη ζωή είναι δωρεάν και μας δίνουν χαρά. Ρωτήσαμε τα παιδιά να μας πουν ποια πράγματα είναι απαραίτητα για τη ζωή ενός ανθρώπου τόσο για τις βιολογικές  όσο και για τις συναισθηματικοκοινωνικές του ανάγκες. Καταγράψαμε σ ενα χαρτί τις απαντήσεις των παιδιών.
Στη συνέχεια συζητήσαμε για το τι θα μπορούσαμε να αφαιρέσουμε από όσα έχουμε πει και να κρατήσουμε μόνο τα απαραίτητα. Αρχίσαμε να σβήνουμε ότι δεν μας χρειάζεται τόσο πολύ.

Κρατάμε λοιπόν τα εντελώς απαραίτητα και τα γράφουμε.
Συγκρίνουμε τους 2 πίνακες και κουβεντιάζουμε. Αν έχουμε αυτά τα λίγα όλα τα άλλα θα έρθουν σιγά σιγά.
Ζητήσαμε από τα παιδιά να μας πουν  κάποια πράγματα που μας φέρνουν χαρά και δεν κοστίζουν τίποτα. 
Τα παιδιά είπαν:
Τα παιχνίδια με φίλους, βόλτα στη φύση να δούμε τα δέντρα, 
να ποτίζουμε τα φυτά στον κήπο μας για να ανθίζουν και να
 μεγαλώνουν,να παίζουμε επιτραπέζια με τη μαμά,να κάθομαι
 στο μαξιλάρι μου στο σχολείο η αγάπη, μια ωραία ζωγραφιά 
δική μας, ο ήλιος, η θάλασσα το καλοκαίρι, η μυρωδιά των 
λουλουδιών,  μια ζεστή αγκαλιά, να χιονίζει και να βγαίνουμε
 για να κάνουμε χιονάνθρωπο, ένα ωραίο φαγητό, μια 
παιδική ταινία, να κοιτάμε τα αστέρια και το φεγγάρι, το 
γέλιο, ένα παραμύθι,το κελάιδισμα των πουλιών, μια γλυκιά 
κουβέντα να πηγαίνω στην παιδική χαρά και να κάνω κούνια 
κλπ.
Για όλα αυτά τα παιδιά επέλεξαν εικόνες μέσα από storybird, είπαν τι θα γράψουμε στην κάθε εικόνα, βάλαμε και μια ωραία μουσική και τα κάναμε ένα βίντεο το οποίο αξίζει να δείτε.

Δώσαμε και στους γονείς ένα φύλο εργασίας να μας πουν κι αυτοί κάποια απλά πράγματα που τους φέρνουν χαρά.
 
 
 

Έχουμε  παρατηρήσει ότι συχνά οι γονείς αγοράζουν ακριβά και  εντυπωσιακά δώρα στα παιδιά τους και αυτά ανοίγουν όλο ενθουσιασμό τα δώρα τους, παίζουν για λίγο και μετά  από λίγη ώρα τα παρατούν και παίζουν με κάτι τόσο απλό όσο ένα τόσο δα μικρούλι παιχνιδάκι.
Ζητήσαμε από τα παιδιά να φέρνουν ένα μικρό και απλό παιχνιδάκι τους που το αγαπούν και να μιλήσουν στους συμμαθητές τους γι αυτό(τι κάνουν με αυτό το παιχνίδι, με ποιους παίζουν γιατί το αγαπούν).
 
 
 
Τι αξίζει τελικά σε αυτά που αγαπούμε, η εμφάνισή τους ή αυτό που αισθανόμαστε;
Αρκετές φορές δίνουμε σημασία στην εμφάνιση και όχι στο περιεχόμενο. Τοποθετήσαμε στο κέντρο του κύκλου δύο  κουτιά. Το ένα είναι τελείως απλό και το άλλο με ωραίο περιτύλιγμα και κορδέλα. Μέσα στα κουτιά βάλαμε από ένα μικρό παιχνιδάκι το ίδιο και στα 2. Τα παιδιά φυσικά δεν ήξεραν τι περιέχει το κάθε κουτί.
Ποιο θα προτιμούσαν τα παιδιά για δώρο; Φυσικά αυτό το  με το ωραίο περιτύλιγμα και την κορδέλα.
Τα ανοίξαμε και είδανε το περιεχόμενο.
Περίμεναν στο κουτί με την κορδέλα να έχει κάτι μεγάλο και εντυπωσιακό. Τα δώρα, λοιπόν, δεν χρειάζεται να είναι περίπλοκα. Ενα φανταχτερό δώρο δε σημαίνει ότι είναι και μεγάλο ή σπουδαίο. Όλη η ομορφιά βρίσκεται στην απλότητα. Δεν χρειάζεται να έχουμε ακριβά παιχνίδια για να παίξουμε. Πάνω σ αυτό είπαμε μια ιστορία στα παιδιά.
« Η μπίλια» (ΜΕ ΜΙΑ ΑΝΑΣΑ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ) -  Α. ΜΥΛΩΝΑ η ιστορία εδώ σας την παραθέτω. Παίξαμε την ιστορία
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Μπορείτε να δείτε και το βίντεο με την δραματοποίηση της ιστορίας από τα παιδιά μας.
Και αφού είχαμε τις μπίλιες παίξαμε και λίγο όπως παλιά. Ενα παιχνίδι που άρεσε πολύ στα παιδιά.
 
 
Ποια άλλα παιχνίδια μπορούμε να παίξουμε χωρίς να χρειαστεί να αγοράσουμε ακριβά παιχνίδια και υλικά;  Θυμηθήκαμε απλά παιχνίδια που παίζαμε παλιά και περνούσαμε υπέροχα. Κρυφτό
Κυνηγητό

 
Λάστιχο(από τότε το ζητάνε κάθε μέρα)


 
Περνά περνά η μέλισσα


 
Τυφλόμυγα

 Κουτσό

Πουντο πούντο το δαχτυλίδι
 Σκουριασμένο τηλέφωνο
Παντομίμα
 
 
Μας άρεσαν αυτά που παίξαμε και είδαμε ότι δεν χρειάζεται να είναι τα παιχνίδια μας ακριβά για να είναι ωραία και να περνάμε ευχάριστα.
Ζώντας σε μια κοινωνία που τρέχει πίσω από τη μόδα και την τεχνολογία δραματοποιήσαμε τηλεοπτικές διαφημίσεις. Σε 2 ομάδες. Το ένα παιδί παρουσίαζε ένα προιόν με απλά λόγια και λιτά και το άλλο προσπαθουσε να θεοποιήσει το συγκεκριμένο προιόν και να το πλασάρει στον καταναλωτή απλά και μόνο για να πουλήσει(πολλές φορές αυτά που διαφημίζουν δεν είναι όπως λένε ούτε όπως φαίνονται).
 

Η απλότητα φαίνεται (στο λόγο, στα ρούχα, στα σπίτια, στα αυτοκίνητα, στις αγορές, στις προτιμήσεις…). Κάποιοι είναι υπερβολικοί στις αγορές τους και στις προτιμησεις τους. Η επίδειξη και ο ανταγωνισμός δεν είναι και ότι καλύτερο.
Βρήκαμε εικόνες με τα παιδιά που δείχνουν απλά ρούχα, αμάξια, σπίτια αλλά και πολύ ακριβά και μεγάλα σπίτια αμάξια και ρούχα φαντασμαγορικά.
 
 
 Τα χωρίσαμε και είδαμε την απλότητα στα ρούχα στα σπίτια και στα αμάξια.Νιώθουμε πιο άνετα όταν φοράμε απλά ρούχα όταν μένουμε σ ενα απλό σπίτι και όχι σ ένα τεράστιο με τόσα πολλά δωμάτια που δεν έχεις τι να τα κάνεις και ένα απλό αμάξι είναι καλύτερο συμφέρει και είναι πιο οικονομικό από ένα ακριβό και πολυτελές.
Η απλότητα εκπέμπει ηρεμία, φυσικότητα, εμπιστοσύνη, οικονομία, υγιή κριτική σκέψη.
Είδαμε την απλότητα μέσα από την τέχνη. Τα παιδιά είδαν έργα γνωστών ζωγράφων( Κλεε, Μοντριάν, Γκρέι, Μάλεβιτς, ο Μιρό, ο Καντίνσκι)
 
 
 
 
 
 
Ζωγράφισαν τους δικούς τους πίνακες οι μικροί μας καλλιτέχνες πίνακες μοναδικούς απλούς και υπέροχους. Και δώσαν και τίτλο στο έργο τους.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Είδαμε και διάφορα αγάλματα και αγγεία του κυκλαδικού πολιτισμού.

 

 

 

και κατασκεύασαν με πηλό
αντίστοιχα έργα βασισμένα σε απλές γραμμές και φόρμες.

 

 

Αναφερθήκαμε στα μικρά δεκαεπτασύλλαβα χαϊκού της γιαπωνέζικης ποίησης τα οποία είναι ένα δείγμα γραφής του απλού και απέριττου και είναι για τα παιδιά ένα διασκεδαστικό γλωσσικό παιχνίδι απλότητας.Είδαμε με τα παιδιά στην αρχή κάποια έτοιμα ποιήματα χαϊκού. Το χωρίσαμε σε συλλαβές μετρήσαμε και είδαμε ότι είναι 17.
Κάναμε ένα δικό μας χαϊκού και παίξαμε. Πήραμε 17 καλαμάκια για να μετράμε και κόψαμε τις λέξεις σε συλλαβές.

 Κάναμε ανασύνθεση του ποιήματος

Και προσπαθήσαμε να κάνουμε τα δικά μας χαϊκού.Νομίζω ότι τα καταφέραμε πολύ καλά.

Στις ελεύθερες δραστηριότητες καποιοι συνέχισαν να προσπαθούν να γράψουν τα δικά τους χαϊκού και μάλιστα να τα χωρίζουν και σε συλλαβές για να μετρήσουν αν είναι 17.
Τόσο πολύ τους άρεσαν που τα παιδιά έκαναν και στο σπίτι χαϊκού μαζί με τους γονείς τους.

 
 



Ο άνθρωπος που δείχνει απλότητα χρησιμοποιεί τις ικανότητές του, και μετατρέπει αυτά που φαίνονται άχρηστα και παλιά, σε χρήσιμα και καλά. Κι έτσι όχι μόνο αποφεύγει τη σπατάλη, αλλά  μπορεί και χαρίζει και ομορφιά τριγύρω του. Και μια ωραία ιστορία πάνω σ αυτό είναι -Ο σοφός νεροκουβαλητής-(ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΑΞΙΕΣ ΕΓΚΕΚΡΙΜΈΝΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ -ΛΩΤΙΝΟΣ ΗΛΙΟΣ)
μπορείτε να το διαβάστε εδώ 
Κουβεντιάσαμε με τα παιδιά πως φαντάζονται τον νεροκουβαλητή(γέρο φαλακρό με μπλε μπλούζα και μπλε σκούρο παντελονι). Τι λουλούδια φύτεψε;(μαργαρίτες, χρυσάνθεμα, τριαντάφυλλα).
Τα παιδιά ζωγράφισαν τον νεροκουβαλητή.
 
 
 
Επειδή μας άρεσε πολύ αυτό που έκανε ο σοφός νεροκουβαλητής είπαμε να του δώσουμε ένα βραβείο


και να του γραψουμε ένα γράμμα με αυτά που θα θέλαμε να του πούμε
Και φυσικά δραματοποιήσαμε την ιστορία την οποία δειτε στο βίντεο που ακολουθεί.

 Είδαμε και ένα σχετικό βίντεο

 
Φτιάξαμε σε ομάδες κατασκευές από φαινομενικά άχρηστα αντικείμενα (καπάκια, κουτάκια, χαλασμένα αντικείμενα, εργαλεία, πλαστικά κουταλάκια, παλιά παιχνίδια κλπ.) και γενικά με πράγματα που φέρνουν τα παιδιά από το σπίτι από αυτά που τελειώνουν. Τα παιδιά έφτιαξαν ρομπότ, κυάλια, αυτοκινητάκια, τηλεσκόπια, κούκλες, κάστρα κλπ.



 
 
 
 
 
 
 
 

Αν ο άνθρωπος μάθει να χρησιμοποιεί τις ικανότητές του μπορεί να μετατρέπει αυτά που φαίνονται αχρηστα σε χρήσιμα και καλά. Ετσι όχι μόνο θα αποφεύγει τη σπατάλη αλλά και θα μπορεί να χαρίζει ομορφιά τριγύρω του.

Απλά και όμορφα τελειώνουμε εδώ.
Ενα ακόμη κομμάτι μπήκε στη θέση του.
 

Η ουσία των πραγμάτων βρίσκεται στην απλότητα.

Και συνήθως το αντιλαμβανόμαστε σχεδόν πάντα αργά απορροφημένοι στην πολυπλοκότητα μας.

Γ. Ρίτσος 


ΚΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ ΦΙΛΟΙ ΜΟΥ!!!!!!!!!!!!!!!!









1 σχόλιο: