Δευτέρα, 23 Νοεμβρίου 2015

ΜΙΓΜΑΤΑ-ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ ΜΙΚΡΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ETWINNING



Καθημερινά χρησιμοποιούμε πολλά αντικείμενα που είναι φτιαγμένα απο διαφορετικά υλικά. Τα περισσότερα υλικά γύρω μας είναι μίγματα. Οι τροφές τα ρούχα τα οικοδομικά υλικά τα διάφορα αντικείμενα που χρησιμοποιούμε  είναι μίγματα. Μίγματα φτιάχνουμε όταν ανακατεύουμε δύο ή πιο πολλά υλικά ή ουσίες(όπως η σαλάτα με ντομάτα και αγγούρι,το τοστ με σαλάμι και κασέρι κλπ)Τα υλικά και οι ουσίες που φτιάχνουν το μίγμα λέγονται συστατικά. Δείξαμε στα παιδιά ενα κουτί από χυμό.
Τι λέτε να έχει μεσα;(χυμό είπαν τα παιδιά). Για να γίνει ο χυμός αυτός λέτε να έβαλαν μόνο χυμό πορτοκαλιού ή και άλλα υλικά μέσα; Τα παιδιά είπαν μόνο χυμό. Διαβάσαμε τα συστατικά του και μάθαμε ότι δεν έχει μόνο χυμό μεσα αλλά και νερό, σιρόπι γλυκόζης, ζάχαρη κλπ. Είναι δηλαδή ένα μίγμα ουσιών που μάλιστα δεν είναι όλες στην ίδια φυσική κατάσταση(το νερό είναι υγρό ενώ η ζάχαρη στερεή).Μίγματα ονομάζονται οι ουσίες που προκύπτουν από την ανάμειξη καθαρών ουσιών.


Διαλύματα ή ομογενή μίγματα ονομάζονται τα μίγματα στα οποία δεν μπορούμε να διακρίνουμε τα συστατικά τους, ακόμη και αν χρησιμοποιούμε μικροσκόπιο.


Ετερογενή ονομάζονται τα μίγματα στα οποία μπορούμε να διακρίνουμε τα συστατικά τους με γυμνό μάτι ή με το μικροσκόπιο. Μάθαμε πως διαχωρίζουμε τα συστατικά ενός μίγματος(με διαλογή, φιλτράρισμα, μαγνήτη, κοσκίνισμα ή με σουρωτήρι κλπ). Κάναμε μίγματα στερεών με στερεά, στερεών με υγρά, υγρών με υγρά.
Μίγματα στερεών με στερεά.
Ζητήσαμε από τα παιδιά να αναμείξουν διάφορα είδη ζυμαρικών.Ρωτήσαμε τα παιδιά αν τώρα που είναι όλα μαζί τα ζυμαρικά στο μπολ διατηρούν τα χαρακτηρηστικά τους ή άλλαξαν(τα παιδιά είπαν οτι διατηρούν τα χαρακτηριστικά τους )
 Ζητήσαμε να τα διαχωρίσουν(μπορούν να το κάνουν γιατί τα συστατικά τους διακρίνονται)
Κάναμε το ίδιο με ξηρούς καρπούς

 
Mε ρύζι μακαρονάκι και σιτάρι
 Πιο δύσκολη η διαλογή(γιατί το ρύζι και το σιτάρι είναι μικρά)

Φτιάξμε ένα μίγμα με φρούτα και αναγνωρίσαμε τα συστατικά με το μάτι και κάναμε τη διαλογή με το χέρι.
 Ανακατέψαμε μπαχαρικά(γαρύφαλο κανέλα σόδα και ζάχαρη) και κάναμε ένα καινούριο μίγμα.
 Μπορούμε να ξεχωρίσουμε τα συστατικά τώρα; Ναι είπαν τα παιδιά μπορούμε με το χέρι. Ωραία ξεχωρίστε μόνο την κανέλα. Ορίστε κυρία έβγαλα την κανέλα. Για να καταλάβουν ότι δεν είχαν βγάλει μόνο την κανέλα αλλά και τα υπόλοιπα συστατικά βάλαμε δίπλα σκέτη κανέλα για να δουν την διαφορά(χρώμα).
 Κάναμε ένα μίγμα με αλεύρι και ρύζι
Πως θα χωρίσουμε το ρύζι από το αλεύρι; Με το χέρι, με το κουτάλι είπαν τα παιδιά. Ναι αλλά είτε με το χέρι είτε με το κουτάλι πήραν μαζί και αλεύρι.
Με κοσκίνισμα θα διαχωρίσουμε το ρύζι από το αλεύρι
Και επειδή τους άρεσε το κοσκίνισμα κάναμε και μίγμα  
με  σιτάρι και ταλκ
 Βάλαμε σε ένα μπολ άμμο η οποία είχε μεσα πετρες, χαλικια, κλαδάκια. Την κοσκινίσαμε και βγάλαμε όλα αυτά που θέλαμε και πήραμε μόνο άμμο.
  Πήραμε κιμωλία τριμμένη και ρινίσματα σιδήρου και τα ανακατέψαμε
Πως θα πάρουμε μόνο τα ρινίσματα σιδήρου; Να τα κοσκινίσουμε είπαν τα παιδιά (τόσο κοσκίνισμα έπεσε πριν). Τα κοσκινίσαμε αλλά μαζί με τα ρινίσματα σιδήρου πέρασε και κιμωλία μαζί στο πιάτο από το κόσκινο.
Πήραμε έναν μαγνήτη και λύσαμε το πρόβλημα(ο μαγνήτης πήρε μόνο τα ρινίσματα σιδήρου)
  Ξεχωρίσαμε τα στερεά κομματάκια και τα κουκούτσια και κάναμε χυμό πορτοκαλιού και λεμονιού με τον αποχυμωτή..

 
Με το φιλτράρισμα κάναμε τσάι
 Μίγματα στερεών με υγρα
Κάναμε μίγμα ζυμάρι με αλεύρι και νερό
και λάσπη με χώμα και νερό
 και ρίξαμε σόδα φαγητού σε ξύδι(όπου είδαμε να παράγονται φυσαλίδες και την σόδα να εξαφανίζεται) και να δημιουργείται ένα καινούριο μίγμα.
 Σε ζεστό νερό βάλαμε ελληνικό καφέ και είδαμε το νέο μίγμα που έγινε

 Οταν ήπια τον καφέ τα παιδιά είδαν ότι έμεινε στον πάτο καφές. Μάθαμε λοιπόν ότι αυτό λέγεται ίζημα

 Δημιουργήσαμε ένα μίγμα με άμμο με νερό. Κι εδώ η άμμος εμεινε στον πάτο.Τα παιδιά είπαν ότι έμεινε στον πάτο γιατί δεν το ανακατέψαμε


 Ας το ανακατέψουμε το μίγμα μας
 Το αφήσαμε λίγη ώρα και τα παιδιά παρατήρησαν ότι πάλι η άμμος ήταν στον πατο του ποτηριού
Τα σκουπίδια μέσα στους κάδους είναι ένα μίγμα από διαφορετικά συστατικά. Κάποια από τα συστατικά του μίγματος των σκουπιδιών μπορούν να γίνουν και πάλι χρήσιμα με την πιο απλή μέθοδο διαχωρισμού, την διαλογή με το χέρι.
Εμείς διαλέγουμε τα πιο χρήσιμα υλικά ( χαρτί, γυαλί, αλουμίνιο και τα συλλέγουμε στους αντίστοιχους κάδους)

Κάναμε διαλύματα στερεών σε υγρά και είδαμε οτι διαλύονται Νερό και ζάχαρη.
 νερό και αλάτι
 και υγρών σε υγρα και μάθαμε ότι κάποια υγρά διαλύονται με κάποια άλλα και κάποια υγρά δεν διαλύονται σε κάποια άλλα.

Ετσι είδαμε ότι το λάδι με το νερό δεν αναμειγνύονται(δεν διαλύεται στο νερό)
Αναμείξαμε λάδι και ξύδι και είδαμε ότι το ξύδι δεν διαλύεται στο λάδι(δεν φαίνεται τόσο καλά στην φωτογραφία)

Το ξύδι με το νερό όμως αναμειγνύεται και φαίνεται σαν ένα σώμα αρα διαλύεται


 Ο χυμός λεμονιού με το νερό αναμειγνύεται και φαίνεται σαν ένα σώμα αρα διαλύεται

 Νερό και καθαρό οινόπνευμα έγιναν ένα



Κατά την επίσκεψή μας στο ελαιοτριβείο και στο εκκοκιστήριο βάμβακος είδαμε πως γίνεται η διαλογή για το βαμβάκι(από το κλαδί με το βαμβάκι όπως το παίρνουμε από την γη για να μείνει το καθαρό) και για την ελιά(πως διαχωρίζεται το κουκούτσι, το κλαδάκι κλπ)
 
  Στο τέλος τα παιδιά έδωσαν τον δικό τους ορισμό για το τι είναι μίγμα και προσπάθησαν να το γράψουν όπως μπορούν
 Και τι είναι διάλυμα
 Κάναμε και  φύλλα εργασίας για τα μίγματα και τα διαλύματα
 Ζωγράφισαν δικά τους μίγματα και διαλύματα
 
 Κόλλησαν τις εικόνες στη σωστή θέση

Οι εικόνες για τα φύλλα εργασίας από εδώ


















1 σχόλιο: