Δευτέρα 22 Ιανουαρίου 2024

Eργαστήρια δεξιοτήτων "Προλαβαίνουμε τη Βία πριν εμφανιστεί"

Eργαστήρια δεξιοτήτων θεματική ενότητα: ζω καλύτερα–ευ ζην 2. Ψυχική και συναισθηματική υγεία- πρόληψη «Ενδυνάμωση, Συνεργασία, Αποδοχή. Προλαβαίνουμε τη Βία πριν εμφανιστεί»
Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η πρωτογενής πρόληψη εκδήλωσης περιστατικών βίας και η καλλιέργεια της συναισθηματικής ανάπτυξης, με ιδιαίτερη έμφαση στην εξοικείωση-αποδοχή του «άλλου». Με ποιους τρόπους βοηθάμε τον εαυτό μας, ως άτομο, αλλά και ως μέλος της ομάδας, να αποδεχτεί τον «άλλον», αλλά και να αναπτύξει μηχανισμούς άμυνας όταν νιώσει ότι απειλείται; Ενδυνάμωση- Συνεργασία-Αποδοχή. Τα τρία στάδια που οφείλουμε να δουλεύουμε με τις ομάδες των παιδιών από μικρή ηλικία. Όσο πιο πολύ εξοικειωνόμαστε με τον «άλλον», τόσο πιο πολύ μειώνουμε τις περιπτώσεις εκδήλωσης βίας προς αυτόν/ή.

1ο εργαστήριο: « Ένας κύκλος μας ενώνει».

-Τα παιδιά κάθονται στο έδαφος σε σχήμα κύκλου. Ο/Η εκπαιδευτικός ζητάει να σηκωθούν σαν ελατήρια, τα παιδιά που έχουν ένα κοινό εξωτερικό χαρακτηριστικό π.χ. όσα παιδιά έχουν κοντά μαλλιά ή όσα παιδιά φοράνε παπούτσια με κορδόνι. Το παιχνίδι επαναλαμβάνεται και κάθε φορά σηκώνονται διαφορετικές ομάδες παιδιών με βάση κάποιο κοινό χαρακτηριστικό. Τα παιδιά στέκονται στον κύκλο και ένα ένα με σειρά λέει το όνομά του, ποιο είναι το αγαπημένο του χρώμα και ποιο το αγαπημένο του παιχνίδι.
Επαναλαμβάνουν το παιχνίδι κρατώντας το νήμα από ένα κουβάρι. Κάθε παιδί που λέει, δίνει το νήμα στο παιδί που θυμάται ότι είχαν ένα στοιχείο κοινό.
Τα παιδιά συν-διαμορφώνουν το συμβόλαιο της τάξης με τους  όρους του συμβολαίου και τους υπογράφουν.


2ο εργαστήριο: Ο «εαυτός μου», οι «άλλοι» (Ατομική Συλλογική Ταυτότητα).
Τα παιδιά από κάθε ομάδα, χωρίζονται μεταξύ τους σε ζευγάρια. Στα ζευγάρια το κάθε παιδί μιλάει για τον «εαυτό» του. Αναζητούν κοινά στοιχεία μεταξύ τους. Στο σχετικό φύλλο εργασίας, κάθε παιδί ζωγραφίζει τον εαυτό του, γράφει το όνομά του και ζωγραφίζει ή «γράφει» τρία στοιχεία του χαρακτήρα του και το αγαπημένο του χρώμα, παιχνίδι, φαγητό, βιβλίο, κ.ά. Κατασκευάζουν την ατομική τους ταυτότητα.

Σε ομάδες συναποφασίζουν το όνομα, το έμβλημα και το σύνθημα της ομάδας . Σε χαρτί Α3, «γράφουν» το όνομα της ομάδας τους, ζωγραφίζουν το έμβλημά τους δημιουργώντας την ταυτότητα της ομάδας.
Οι ομάδες «ενώνουν» τις ιδέες τους και όλοι μαζί δημιουργούν το έμβλημα της τάξης. 
3ο εργαστήριο:
« Δυναμώνω - Προστατεύω - Πιστεύω στον εαυτό μου» Αυτοεκτίμηση
Τα παιδιά καλούνται να συναποφασίσουν στην ολομέλεια ερωτήσεις που θα θέσουν σε όλα τα παιδιά, για να διαπιστώσει το κάθε παιδί, πόσο καλά γνωρίζει τον εαυτό του (π.χ. Τι καταφέρνω πολύ καλά, Τι με κάνει νιώθω πιο δυνατός/ή,…κ.ά.).Χωρίζονται σε ζευγάρια και σε παιχνίδι ρόλων παίζουν το δημοσιογράφο και το άτομο που του παίρνουν συνέντευξη.

Σε χαρτί το κάθε παιδί σχεδιάζει το περίγραμμα της παλάμης του και μέσα σε κάθε δάχτυλο «γράφει» ή ζωγραφίζει πέντε πράγματα που καταφέρνει και για τα οποία νιώθει περήφανο.


Αναζητούν το «ξεχωριστό» παιδί της τάξης. Εχω βάλει τη φωτογραφία κάθε παιδιού σε ξεχωριστό φάκελο και έχω κρύψει τους φακέλους σε διάφορα σημεία της τάξεις. Καθοδηγώ το κάθε παιδί να βρει το φάκελο με τη φωτογραφία του.

Το κάθε παιδί ανακαλύπτει πως το «ξεχωριστό» παιδί είναι ο εαυτός του.
Συμπληρώνουν το σχετικό φύλλο εργασίας.
«Η Μπουγάδα των ρούχων» Τα παιδιά κόβουν το περίγραμμα από κάποιο ρούχο που είναι σχεδιασμένο σε χαρτί και πάνω σε αυτό γράφουμε λέξεις που κάνουν όλα τα παιδιά να νιώθουν πιο δυνατά και φτιάχνουμε τη «Μπουγάδα της τάξης».
4ο εργαστήριο: «Συναισθάνομαι τον ‘’άλλον’’» (Ενσυναίσθηση Επικοινωνία)

Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες. Η κάθε ομάδα παίρνει μια εικόνα με κείμενο από ένα αλλόγλωσσο παραμύθι. Παρατηρούν τα γραπτά σύμβολα. Διατυπώνουν υποθέσεις για το τι μπορεί να γράφουν. Συζητούν για το ρόλο της εικόνας στην κατανόηση των παραμυθιών.



Θέτουμε ερωτήματα όπως: «Τι τα δυσκόλεψε; Πώς ένιωσαν που δεν καταλάβαιναν; Πώς φαντάζονται τον εαυτό τους, αν βρίσκονταν σε ένα μέρος που δεν καταλάβαινε τι του έλεγαν; Πώς θα αντιδρούσαν αν κάποιο από τα παιδιά της τάξης, μιλούσε αυτή τη γλώσσα;, κ.ά.» -Τα παιδιά καλούνται να δουν το βίντεο από την εκπαιδευτική τηλεόραση: « Μη ψαρώνεις». http://aesop.iep.edu.gr/node/11487/277 8 -Πριν ολοκληρωθεί το πρώτο μέρος του βίντεο προτείνουν το τέλος της ιστορίας.  Σχολιάζουν τρόπους συμπεριφοράς και αντίδρασης του ήρωα. Προτείνουν στον ήρωα, λέξεις που τον κάνουν να νιώθει πιο δυνατός. Καταγράφουν και ζωγραφίζουν τις προτάσεις τους.

5ο εργαστήριο: « Η ιστορία του Ιγκόρ» (Επίλυση προβλήματος)
Παρουσιάζουμε στα παιδιά μία κούκλα, τον Ιγκόρ, ο οποίος αφηγείται την ιστορία του.
Τα παιδιά από την τάξη του Ιγκόρ δεν τον θέλουν, τον κοροϊδεύουν για τον τρόπο που μιλάει, για τις φακίδες που έχει στο πρόσωπο και για τη χώρα καταγωγής του. Ο Ιγκόρ νιώθει μόνος του και ζητάει τη βοήθεια των παιδιών. Τα παιδιά καλούνται να προτείνουν λύσεις για να βοηθήσουν τον Ιγκόρ. Ζωγραφίζουν τις προτάσεις τους και τις ανακοινώνουν στον Ιγκόρ.
Βλέπουν και σχολιάζουν (http://prosvasimo.iep.edu.gr/el/koinwni kes-istories ) εικόνες από την κοινωνική ιστορία: «Πώς αντιδρώ στον σχολικό εκφοβισμό». Συγκρίνουν τις προτάσεις που έκαναν, με αυτές που προτείνονται στην κοινωνική ιστορία. Με τις ζωγραφιές – προτάσεις των παιδιών και με τη συνεργασία τους, δημιουργήθηκε μια αφίσα

6ο εργαστήριο: «Οι εικόνες ‘’κρύβουν’’ τη δική τους ιστορία»
Τα παιδιά παρατηρούν διάφορες εικόνες που απεικονίζουν περιστατικά βίας και συμπεριφορές- αντιδράσεις παιδιών. Χωρίζονται σε ομάδες και η κάθε ομάδα επιλέγει μία εικόνα. Κάνουν υποθέσεις για το τι έχει γίνει πριν τη συγκεκριμένη σκηνή που απεικονίζεται και τι θα συμβεί μετά από αυτή.
 Με βάση τις ιδέες τους φτιάχνουν μια ιστορία.

 Εγινε δραματοποίηση των ιστοριών αυτών










Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου