Τρίτη 2 Φεβρουαρίου 2021

1ος Θεματικός Κύκλος: Ζω καλύτερα- Ευ ζην "Χώμα και Νερό" (Κέντρο Πρόληψης Εξαρτήσεων και Ψυχοκοινωνικής Yγείας "ΟΔΥΣΣΕΑΣ")

 1ο εργαστήριο 

Δημιουργία Ομάδας: «Γαία και Ωκεανός, χώμα και νερό αλλιώς»

1ο εργαστήριο: Δημιουργία Ομάδας: «Γαία και Ωκεανός, χώμα και νερό αλλιώς»

Σε αυτό το πρώτο εργαστήριο στόχος είναι να δημιουργηθεί η ομάδα. Χρησιμοποιούμε χώμα και νερό προκειμένου τα παιδιά να συνεργαστούν και μαζί να δημιουργήσουν. Η ομάδα του χώματος και η ομάδα του νερού καλούνται να πειραματιστούν και να ενωθούν, ώστε να φτιάξουν τη λάσπη που θα τους επιτρέψει να δημιουργήσουν τα έργα τέχνης που επιθυμούν.

Με αφορμή αυτό το εργαστήριο και τα ονόματα των ηρώων κάναμε μια αναφορά στην μυθολογία μέσα από το παρακάτω βίντεο και μάθαμε για την θεά Γαία, τον Ουρανό, τον Ωκεανό.

https://video.link/w/yPAub

Ζωγράφισαν ότι τους έκανε εντύπωση








Τα παιδιά χωρίστηκαν σε 2 ομάδες. Η ομάδα του νερού και η ομάδα του χώματος.
                        
Κάθε παιδί από την ομάδα του νερού προσπάθησε να φτάσει όσο το δυνατό πιο γρήγορα και με την μικρότερη απώλεια νερού από τη δαχτυλήθρα του στην λεκάνη της ομάδας του χώματος.

  
Τα παιδιά της ομάδας του χώματος εκτίμησαν πότε είναι έτοιμη η λάσπη για να πλάσουν το υγρό χώμα ώστε οι δυο ομάδες να ενωθούν και να φτιάξουν ότι τους αρέσει.



Έβαλαν στην λάσπη και άργιλο για να σφίξει και να δώσει πιο πυκνή μορφή.


Τα παιδιά άφησαν τα αποτυπώματά τους πάνω σε ένα χαρτί






Δημιούργησαν τα δικά τους γλυπτά



Τα παρατήρησαν. Πως τα δημιουργήσαμε; Τι είναι το καθένα από αυτά; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του;



Βρήκαν ομοιότητες και διαφορές και έκαναν ταξινομήσεις (ανάλογα με το μέγεθος την ποσότητα το σχήμα κλπ) και αρίθμηση.

















Περιέγραψαν την διαδικασία δημιουργίας των γλυπτών. Ποια στοιχεία ενώθηκαν μεταξύ τους; Πως ένιωσαν τα παιδιά; Τι τους δυσκόλεψε; Τους άρεσε το αποτέλεσμα; Τα παιδιά εξέφρασαν την εμπειρία τους από την συνεργασία αυτή. Έτσι έμαθαν ποια είναι τα χαρακτηριστικά που κάνουν μια ομάδα(συνεργασία, φιλία, αποδοχή, σεβασμός, αγάπη, διάλογος, κλπ). Το κάθε παιδί ζωγράφισε σε χαρτί του μέτρου το χαρακτηριστικό που θεωρεί ως το πιο σημαντικό για τη σύσταση της ομάδας.





























Συνεργασία με το Κέντρο Πρόληψης Εξαρτήσεων και Προαγωγής Ψυχοκοινωνικής Υγείας Π.Ε. Δράμας «ΔΡΑΣΗ»
και τηλεδιάσκεψη με την ψυχολόγο κα Ευανθία Ταζόγλου


Η Αξιολόγηση των παιδιών έγινε στην google forms













2ο εργαστήριο: Επιθυμίες: «Ο μπαρμπέρης Μίδας κι η ριζωμένη αποθυμιά»

Η βασική δραστηριότητα του δεύτερου εργαστηρίου στηρίζεται στην ανάγνωση του ομώνυμου παραμυθιού «Ο μπαρμπέρης Μίδας κι η ριζωμένη αποθυμιά». Καταρχήν διαβάσαμε το κλασικό παραμύθι ο Βασιλιάς Μίδας. Μάθαμε για τον Μίδα, ποιος ήταν, τι επιθυμούσε πολύ, ποια ήταν η τιμωρία του; Με λίγα λόγια το παραμύθι (Ο Βασιλιάς Μίδας, που αγαπούσε πάρα πολύ το χρυσάφι κάποτε φιλοξένησε το γερο-Σειληνό που είχε χαθεί κι ο Θεός Διόνυσος για να τον ευχαριστήσει δέχτηκε να εκπληρώσει οποιαδήποτε επιθυμία του. Ο κυριευμένος από απληστία βασιλιάς ζήτησε ότι αγγίζει να γίνεται χρυσάφι. Μα τιμωρήθηκε γιατί πλέον δε μπορούσε να φάει, να πιει και το χειρότερο ήταν που άγγιξε την κόρη και αμέσως έγινε άγαλμα χρυσό. Μετανιωμένος ζήτησε τη βοήθεια του Θεού υποσχόμενος ότι θ’ αλλάξει και θα σταματήσει να θωρεί πως η ευτυχία κρύβεται στο χρήμα. Ο Θεός τον λυπήθηκε και τον απάλλαξε από την κατάρα που κουβαλούσε. Ο Μίδας έχασε τα πάντα και ήταν δυστυχισμένος). Αλήθεια παιδιά τι είναι σημαντικό για σας;

Τι σας κάνει χαρούμενους;
Στη συνέχεια διαβάσαμε την ιστορία "Ο μπαρμπέρης Μίδας κι η ριζωμένη αποθυμιά". Ένας μπαρμπέρης με το όνομα Μίδας (που ταιριάζει σε βασιλιά) από μικρός επιθυμούσε να γίνει βασιλιάς και το βαλε σκοπό να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα. Επεξεργαστήκαμε την ιστορία απαντώντας σε ερωτήσεις όπως ποια ήταν η επιθυμία του μπαρμπέρη, ποια ήταν η επιθυμία του βασιλιά, πως ένιωσε ο μπαρμπέρης, πως ένιωσε ο βασιλιάς. Φυσικά αναφερθήκαμε και στην σκοτεινή πλευρά της επιθυμίας του μπαρμπέρη που τη θρέφει με αρνητικά συναισθήματα ενώ θα μπορούσε να τροφοδοτεί την επιθυμία του με θετικά συναισθήματα. Τα παιδιά ζωγράφισαν την επιθυμία τους











Και την έριξαν στο πηγάδι




Φανταστήκαμε ότι υπάρχει μια λίμνη και καθόμαστε γύρω από αυτήν.

Με μια κίνηση πετάξαμε μέσα στην λίμνη ότι θέλουμε να ξεφορτωθούμε από μέσα μας κάτι που μας βαραίνει (τα πιο πολλά παιδιά πέταξαν την μάσκα, τον κορονοϊό, τις αρρώστιες κλπ)

Στη συνέχεια, κάθε παιδί έβγαλε μια ζωγραφιά από το πηγάδι
και προσπάθησε να καταλάβει και να πει, σύμφωνα με αυτά που είδε, ποια φαντάζεται ότι είναι η επιθυμία του παιδιού που ζωγράφισε την ζωγραφιά.







Αφού διάβασε την επιθυμία φύτεψε λίγους σπόρους μέσα σε ένα γλαστράκι







και με μια δαχτυλήθρα έριξε τη συνταγή της πραγματοποίησης της επιθυμίας

8 δαχτυλήθρες νερό

5 δαχτυλήθρες δύναμη

5 δαχτυλήθρες ελπίδα

5 δαχτυλήθρες αγάπη για την επιθυμία







Η Δραματοποίηση του παραμυθιού από τα παιδιά έγινε ebook. Μπορείτε να το διαβάσετε

https://app.bookcreator.com/read/EKX-1o1SRwKD0wQDPYAMig/zrRPRZn7RPGq0BhKS96mrA?from=editor

Η αξιολόγηση του εργαστηρίου από τα παιδιά έγινε με ερωτηματολόγιο στην google forms






Οι απαντήσεις













3ο εργαστήριο: Φόβος: «Η Σοφούλα γνωρίζει τον Ισμένιο Δρακολούδο

Στόχος της ενότητας αυτής είναι τα παιδιά να συνδεθούν με το συναίσθημα του φόβου. Τα παιδιά καλούνται να δραματοποιήσουν την ιστορία ζωής τόσο της Σοφούλας όσο και του Ισμένιου Δρακολούδου, ώστε να κατανοήσουν το φόβο ως κομμάτι του εαυτού τους που τους προετοιμάζει να αντιμετωπίσουν όλα αυτά που συμβαίνουν. Τι γνωρίζουμε για τους δράκους;

Μάθαμε για τον Ισμένιο δράκο για τον πατέρα του και για άλλους δράκους. Τα παιδιά σε συνεργασία με τους γονείς τους βρήκαν πληροφορίες για τους δράκους (βίντεο παραμύθια εικόνες κλπ). Ο δράκος προστατεύει την πηγή. Τα παιδιά παίρνουν από ένα αριθμό στο χέρι και ο δράκος κάθε φορά φωνάζει 2 αριθμούς και ξεκινά να κυνηγά τα παιδιά. Αν φτάσουν τα παιδιά στην βρύση και δεν τα ακουμπήσει ο δράκος κερδίζουν αν τα ακουμπήσει χάνουν.




Διαβάσαμε το παραμύθι "Η Σοφούλα γνωρίζει τον Ισμένιο Δρακολούδο". Ζωγραφίσαμε








Όνειρα και εφιάλτες. Τα παιδιά ξαπλώνουν και τους επισκέπτονται τα όνειρα άλλοτε γλυκά άλλοτε στενάχωρα και τρομακτικά σαν εφιάλτες. Τα όνειρα είναι πολλά όσα και τα συναισθήματα. Ένα παιδί γίνεται όνειρο και πάει σε κάποιον άλλο που κοιμάται. Ανάλογα με την κίνηση και τον ήχο που θα κάνει θα καταλάβουμε τι όνειρο είναι παρατηρώντας πως αντιδρά εκείνος που κοιμάται.
Πότε αισθάνομαι φόβο; (Όταν κοιμάμαι γιατί βλέπω εφιάλτες, όταν είμαι στο βουνό γιατί έχει γκρεμό, όταν έχει σκοτάδι, το βράδυ που βγαίνουν οι νυχτερίδες. όταν πάω για κάστανα φοβάμαι γιατί γλιστράει στο βουνό).








Ζωγραφίσαμε δράκους στον υπολογιστή















Φτιάξαμε δράκους με χαρτόνι
Ο φύλακας Άγγελός μας που θα μας φέρνει όνειρα γλυκά

Μάθαμε το τραγούδι "Ο τεμπέλης δράκος

Λίτσα Γαζιώτου · Ο τεμπέλης δράκος

Η δραματοποίηση του παραμυθιού έγινε ebook


Η Σοφούλα γνωρίζει τον Ισμένιο Δρακολούδο
Click to read this book, made with Book Creator
https://read.bookcreator.com

Η αξιολόγηση από τα παιδιά




4ο εργαστήριο: Διαφορετικότητα: «Ήφαιστος, ο γυμνό…σαλίγκαρος» 

 Το εργαστήριο αυτό βασίζεται στο ομώνυμο ποίημα «Ήφαιστος, ο γυμνό…σαλίγκαρος» και διαπραγματεύεται την αξία της διαφορετικότητας. Στόχος των δραστηριοτήτων της συγκεκριμένης ενότητας είναι τα παιδιά να κατανοήσουν πόσο διαφορετικοί είμαστε όλοι και πόσο κοινές ανάγκες έχουμε κάποιες φορές.

Καταρχήν μάθαμε για το θεό της φωτιάς τον Ήφαιστο, τον Δία και την Ήρα(και γενικά για τους θεούς του Ολύμπου).


Σκεφτήκαμε κάτι, ώστε να βοηθήσουμε τους άλλους να θυμηθούν τα ονόματα των Θεών του Ολύμπου. Παίξαμε με τα αρχικά γράμματα των θεών του Ολύμπου. Ο Δίας αρχίζει με το γράμμα «Δ» όπως το όνομα της Δέσποινας, Ποσειδώνας όπως Παναγιώτης και Παύλος κλπ. Εντοπίσαμε τις διαφορές των θεών σχετικά με το όνομα, τις ικανότητες, τα χαρίσματά τους και αναφερθήκαμε στα αντίστοιχα χαρακτηριστικά των παιδιών της ομάδας κι ανακαλύψαμε τις διαφορές, που υπάρχουν μεταξύ μας.
Ο Ήφαιστος γεννήθηκε κουτσός; ήταν διαφορετικός από τους υπόλοιπους θεούς; Διαπιστώσαμε, ότι ναι μεν είμαστε διαφορετικοί, όμως έχουμε τις ίδιες ανάγκες. Με τη βοήθεια μουσικής τα παιδιά κινήθηκαν ελεύθερα στο χώρο. Όταν η μουσική σταματούσε  μια μαγική κόλλα κολλούσε ζευγάρια. Τα παιδιά βρήκαν το ζευγάρι τους, που πρέπει όμως είχε κάτι διαφορετικό από τα ίδια (άλλο χρώμα ματιών, μαλλιών, ρούχων, παπουτσιών κ.λπ). Στη συνέχεια με μουσική υπόκρουση τα παιδιά περπάτησαν κολλημένα. Η μαγική κόλλα πέρασε από τα χέρια, στους αγκώνες, στο κεφάλι, στ’ αφτιά, στην κοιλιά, στα γόνατα, στις φτέρνες, κ.λ.π.



Μάθαμε το τετράστιχο
Ποιος είναι αυτός, ποιος είναι αυτός 
ο γυμνοσαλίγκαρος, ο Διαφορετικός!
και στη συνέχεια κάθε παιδί έλεγε το ίδιο τετράστιχο, παίζοντας με το στίχο και αντικαθιστώντας κάθε φορά τη λέξη γυμνοσαλίγκαρος με μια άλλη λέξη (ο ψηλός, ο κοντός, ο παχύς, ο λεπτός, ο γίγαντας, ο νάνος, ο κουτσός, ο τυφλός, ο δυνατός, ο λυπημένος, ο θυμωμένος κλπ).

Τέλος, όλοι μαζί είπαμε το τετράστιχο:

Ποιος είναι αυτός ποιος είναι αυτός 
ο ίδιος αν και Διαφορετικός!
Με αφορμή το ποίημα "Ήφαιστος, ο γυμνό … σαλίγκαρος" κουβεντιάσαμε
- Είναι άσχημος ο γυμνοσαλίγκαρος; είναι διαφορετικός; είναι αστείος; έχει φίλους; έχει κάτι ωραίο πάνω του; συμφωνείτε με τον τρόπο που τον αντιμετώπισαν τα υπόλοιπα σαλιγκάρια; εσείς παιδιά έχετε φίλους; σε τι διαφέρετε με τους φίλους σας;
Κλείσαμε τα μάτια και χαλαρώσαμε.Ονειρευτήκαμε τον γυμνοσαλίγκαρο». Στη συνέχεια τα παιδιά μίλησαν για το πως αισθάνθηκαν και τι ένιωσαν!


Τι θα του λέγατε αν τον συναντούσατε;



Κάναμε σαλιγκάρια με πλαστελίνη



Με χαρτόνι



και με όσπρια 



Ο γυμνοσαλίγκαρος

Με τα σαλιγκάρια που κάναμε με την πλαστελίνη δημιουργήσαμε ένα κόμικς


Η αξιολόγηση του εργαστηρίου από τα παιδιά 


 5ο εργαστήριο "Το όνειρο του Πασά με τις εννέα κόρες"
Στόχος αυτού του εργαστηρίου είναι να προβληματιστούν τα παιδιά, να έρθουν στη θέση του συνομιλητή τους, για να μάθουν, ν’ αναγνωρίζουν τις ανάγκες και τα προβλήματα του διπλανού τους, να τον βοηθούν και να του  συμπαραστέκονται, όταν μπορούν. Ξεκινήσαμε κάνοντας μια αναφορά τις εννέα μούσες. Μάθαμε ότι η λέξη μουσική προέρχεται από την αρχαία Ελληνική γλώσσα και την λέξη μούσα και  ότι οι εννέα μούσες ήταν στην αρχαιότητα οι προστάτιδες των τεχνών. http://1epal-ampel.thess.sch.gr/autosch/epal/images/files/2016-17/programmata/OI%209%20MOUSES.pdf

Διαβάσαμε το παραμύθι "Το όνειρο του πασά με τις εννέα κόρες". Επεξεργαστήκαμε το παραμύθι. Μιλήσαμε για τα συναισθήματα του καραγκιόζη και του πασά. Τι  ήταν αυτό που τον φόβισε στ’ όνειρό του; Τι μεσολάβησε κι άλλαξε ο πασάς;


Παίξαμε.

Μοιράσαμε τυχαία κάρτες με γελαστό, και λυπημένο,  πρόσωπο αριθμημένες


Βάλαμε μουσική και τα παιδιά κρατώντας την κάρτα τους στο χέρι χόρευαν.
Με το σταμάτημα της μουσικής ο καθένας βρίσκει το ζευγάρι του ανάλογα με το πρόσωπο και τον αριθμό που έχει και κάθονται σε διάφορα σημεία του χώρου.




 Ακολούθησε επικοινωνία μεταξύ των ζευγαριών. Στα ζευγάρια με το γελαστό πρόσωπο είπε ο ένας στον άλλο κάτι ευχάριστο που έχει κάνει ή κάποιο ευχάριστο γεγονός που του έχει συμβεί. Στα ζευγάρια με το λυπημένο πρόσωπο είπε ο ένας στον άλλον κάποιο γεγονός, που τον έκανε να νιώσει άβολα, που τον στεναχώρησε. Στη συνέχεια το κάθε παιδί ανέφερε πως ένιωσε, όταν άκουσε το συγκεκριμένο γεγονός(πως θα ένιωθε αν ήταν στην θέση του παιδιού).



Με λίγα λόγια μπήκαμε στη θέση του άλλου μπήκαμε δηλαδή στα παπούτσια του άλλου

Ζωγραφίσαμε, ό,τι έκανε εντύπωση στον καθένα από τις ιστορίες, που άκουσε. 





Ενα παιδί είναι ο Καραγκιόζης κι ένα ο καρακοζοπαίχτης. Τα

Η αφίσα μας


Ενα παιδί είναι ο Καραγκιόζης κι ένα ο καρακοζοπαίχτης. Τα άκρα και το κεφάλι του Καραγκιόζη ακολουθούν τις κινήσεις και τον ρυθμό του καραγκιοζοπαίχτη.

Γίναμε δημοσιογράφοι και πήραμε μια συνέντευξη από τον Καραγκιόζη. Ένα παιδί παίζει το ρόλο του δημοσιογράφου κι ένα άλλο το ρόλο του Καραγκιόζη. 


Μάθαμε για το θέατρο σκιών. Είδαμε παράσταση καραγκιόζη

Κάναμε φιγούρες και ένα θέατρο σκιών αυτοσχέδιο και παίξαμε

Παίξαμε με τις σκιές


Τα παιδιά σκέφτηκαν έναν δικό τους τίτλο, που θα ταίριαζε σε παράσταση του Καραγκιόζη.








  Ενσυναίσθηση τα ΝΑΙ και τα ΟΧΙ

Ακούσαμε το τραγούδι Ο καραγκιόζης - Σαββόπουλος Διονύσης

 https://video.link/w/bqbHb

Η αξιολόγηση από τα παιδιά





Η αξιολόγηση και των 5 εργαστηρίων συνολικά έγινε με το παρακάτω φύλλο εργασίας



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου