Τρίτη 20 Οκτωβρίου 2020

Το Παπάκι πάει

 Το Παπάκι Πάει…


Ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης παιδιών σε θέματα εξαφανίσεων και αρπαγών.

Το Πρόγραμμα «Το Παπάκι Πάει…» είναι ένα πρόγραμμα αγωγής υγείας με στόχο την ενίσχυση των γνώσεων και δεξιοτήτων των παιδιών σε περίπτωση που βρεθούν σε συνθήκες εξαφάνισης μη προσδιοριζόμενης αλλιώς, δηλαδή σε συνθήκες που χάνουν τον προσανατολισμό τους ή για κάποιον λόγο δεν βρίσκονται κοντά στο άτομο που νομίμως ασκεί την επιμέλεια τους. Συνοπτικά τα παιδιά  να έχουν  αυξημένη επίγνωση των κινδύνων και να είναι σε ετοιμότητα  (increase awareness). Το Πρόγραμμα υλοποιείται από τους/ τις νηπιαγωγούς και τους δασκάλους/ τις δασκάλες αφού πρώτα λάβουν σχετική επιμόρφωση από το επιστημονικό προσωπικό του Οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού».

 1η Συνάντηση: Φτιάξε τον Βοηθό Σου

Σήμερα το πρωί την ώρα που έκαναν προσευχή τα παιδιά άκουσα ένα κλάμα αλλά δεν μπορούσα να καταλάβω από που ακούγεται. Αφού τελείωσε η προσευχή κάναμε ησυχία και τα παιδιά άκουσαν και αυτά το κλάμα(άμα πείσεις τα παιδιά ότι κάτι ακούγεται τέλος). Μα από που έρχεται; Ας ψάξουμε μέσα στην τάξη 

αλλά και έξω από την τάξη. Ααα ένα παπάκι!!
Να το πάρουμε μέσα γρήγορα να μάθουμε γιατί κλαίει. Μου είπε στο αυτί πως έχασε τη μαμά του
και κάπου εκεί θυμήθηκα να πω στα παιδιά πως προχθές που πήγα κι εγώ στο παζάρι σαν την αλεπού είδα ένα παιδάκι που είχε χάσει κι εκείνο τη μαμά του γιατί είχε πολύ κόσμο. Προσπάθησα να προϊδεάσω τα παιδιά για το τι θα γίνει τις επόμενες ημέρες και να τους συστήσω το παπάκι, τον Πάκο, τον ήρωα της δεύτερης ιστορίας.
Εξήγησα στα παιδιά ότι θα ξεκινήσουμε μια δραστηριότητα, ένα παιχνίδι με στόχο να βοηθήσουμε ένα παιδί αλλά και ένα παπάκι να βρουν τον δρόμο για το σπίτι τους. Προκειμένου να το καταφέρουν αυτό το κάθε παιδί θα χρειαστεί μια κούκλα βοηθό, την οποία θα φτιάξουν μόνοι τους. Το κάθε παιδί σκέφτηκε τι κούκλα θέλει να κάνει και στρώθηκε στην δουλειά.



Οι κούκλες που έκαναν τα παιδιά




2η Συνάντηση: Ο Δρόμος για το Σπίτι

Μέσα από την αφήγηση του παραμυθιού(με ήρωα τον μικρό Αλέξανδρο) καλούνται τα παιδιά να κατανοήσουν βασικά μηνύματα σε περίπτωση που  κάποιο παιδί βρεθεί στην θέση να έχει χάσει την μαμά , τον μπαμπά του ή τον άνθρωπο που το επιβλέπει. Μέσω του παραμυθιού τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή με την εμπειρία της εξαφάνισης και θα αποκτήσουν γνώσεις, οι οποίες αν και δουλεύονται σε έναν υποθετικό κόσμο, θα μπορέσουν να ανακληθούν και να εφαρμοστούν σε αντίστοιχες περιπτώσεις (Αναγνωστόπουλος, 1997). Επεξεργαστήκαμε το παραμύθι μέσα από εικόνες και μιλήσαμε για τα συναισθήματα που βίωσε ο μικρός Αλέξανδρος.

Βασικά μηνύματα παραμυθιού και μηνυμάτων στα παιδιά:

1. Μένουμε σταθεροί στη θέση μας
2. Φωνάζουμε… και ζητάμε βοήθεια από πολλούς / πολλές και όχι ένα άτομο
3. Έχουν κάθε δικαίωμα να λένε ΟΧΙ αν κάτι τα ενοχλεί και τα τρομάζει
4. Οι αστυνόμοι βοηθάνε τα παιδιά, δεν τα πάνε φυλακή.

Έκανα 3 ζάρια. Σε κάθε πλευρά του ζαριού κόλλησα εικόνες ανάλογα με το θέμα.

Το ζάρι με τους  ήρωες: απεικονίζει μια φιγούρα (Παιδί, Αστυνόμος, Μαμά, Ξένη Γυναίκα,)

Το ζάρι με τις αντιδράσεις: απεικονίζει αντιδράσεις (φωνάζω, μένω σταθερός, μιλάω σε κάποιον, παίρνω τηλέφωνο)

Το ζάρι με τα συναισθήματα:  φόβος, χαρά, λύπη

Το κάθε παιδί έριξε το κάθε ζάρι μια φορά και έφτιαξε την δική του ιστορία την οποία και μας αφηγήθηκε έχοντας ως βάση τα τρία στοιχεία που θα του φανερώσουν οι κύβοι.





3η Συνάντηση: Το Παπάκι Πάει

 Στην δραστηριότητα αυτή τα παιδιά με τις κούκλες τους θα βοηθήσουν τον Πάκο το μικρό παπακι να βρει την μαμά του. Στην πραγματικότητα αυτά που έμαθαν στην προηγούμενη συνάντηση θα τα χρησιμοποιήσουν για να βοηθήσουν τον Πάκο να βρει την μαμά του. Τους έπαιξα κουκλοθέατρο όπου κατά την διάρκεια που έπαιζα σε κάποια σημεία ο Πάκο άρχισε να  θα απευθύνεται στις κούκλες των παιδιών προκειμένου να του δώσουν την  σωστή κατεύθυνση. Στόχος αυτής της διαδικασίας είναι η αναπαραγωγή της γνώσης που έχει αποκτηθεί μέχρι στιγμής από τα παιδιά και η διαδραστική επικοινωνία και μάθηση.




 Στο τέλος ο Πάκο το παπάκι γνώρισε από κοντά τους φίλους του και τους ευχαρίστησε για τις συμβουλές που του έδωσαν

4η Συνάντηση: Τι Θα Έκανες Αν… 
Φύλλα εργασίας

 Στην συνάντηση αυτή τα παιδιά βιωματικά εφάρμοσαν την προηγούμενη γνώση με διάφορα προτεινόμενα σενάρια.  Ο στόχος είναι η επανάληψη των «βασικών μηνυμάτων» πρόληψης της εξαφάνισης. Μπορείτε να ακούσετε την απάντηση των παιδιών στα αρχεία ήχου που έχει κάτω από την κάθε ερώτηση

1 «Τι θα έκανες εάν στο λούνα παρκ κατέβαινες από το παιχνίδι και δεν έβλεπες τη μαμά σου;»

 https://soundcloud.com/kfuxkv8ybgzw/vid-20201009-094037

2 «Τι θα έκανες εάν τότε ερχόταν μια κυρία και σου έλεγε ότι ξέρει την μαμά σου και να πας μαζί της;»

 https://soundcloud.com/kfuxkv8ybgzw/vid-20201009-094436

3 «Τι θα έκανες άν η μαμά δεν σε έβρισκε, τι θα έκανες μετά; Σε ποιόν θα ζητούσες βοήθεια; Τι θα έκανες;»

https://soundcloud.com/kfuxkv8ybgzw/vid-20201009-094701

    «Τί θα έκανες εάν περνούσε ένας αστυνόμος;»

https://soundcloud.com/kfuxkv8ybgzw/vid-20201009-095010


Το παπάκι πάει βρήκε τη μαμά του και είναι χαρούμενο!!!!!!
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2 σχόλια:

  1. Καλημέρα. Μήπως θα μπορούσες να μου πεις που βρήκες τα πατρόν από τα ζάρια και τα φύλλα εργασίας; Ή αν μπορείς να μου τα στείλεις; Χίλια ευχαριστώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα τα φύλλα εργασίας τα έχει μέσα το πρόγραμμα τα ζάρια τα έκανα μόνη μου με εικόνες από το διαδίκτυο

      Διαγραφή